Άσκηση του εκλογικού δικαιώματος κατά τις γενικές βουλευτικές εκλογές από τους Έλληνες εκλογείς που διαμένουν στο εξωτερικό.

Εκτύπωση

Η Βουλευτής Ρεθύμνου της Νέας Δημοκρατίας κ. Όλγα Κεφαλογιάννη ήταν ομιλήτρια το βράδυ της Τετάρτης 1ης Απριλίου 2009, στην συνεδρίαση της ολομέλειας της Βουλής, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για την «Άσκηση του εκλογικού δικαιώματος κατά τις γενικές βουλευτικές εκλογές από τους Έλληνες εκλογείς που διαμένουν στο εξωτερικό».

Στην ομιλία της η κ. Κεφαλογιάννη ανέφερε τα εξής :

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

το σχέδιο νόμου, που συζητάμε σήμερα, αποτελεί ουσιαστικά μια νομοθετική πρωτοβουλία που εκκρεμεί από το 2001, οπότε και συμπεριλήφθηκε στην Αναθεώρηση του Συντάγματος, η δυνατότητα ψήφου για τους ομογενείς στο άρθρο 51, παράγραφος 4 του Συντάγματος.

Πρόκειται προπαντός, για μια νομοθετική πρωτοβουλία, που εντάσσεται στη γενικότερη προσπάθεια της Κυβέρνησης να μεριμνά για να διαφυλάξει και να ισχυροποιήσει τους δεσμούς της Ομογένειας με την Ελλάδα.

Θυμίζω σχετικά, το Νόμο 3480/2006 για την «Οργάνωση, τη Λειτουργία και τις Αρμοδιότητες του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού», άλλη μια σημαντική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης με σκοπό να αναβαθμίσει τη λειτουργία του Συμβουλίου, ώστε να ανταποκρίνεται αποτελεσματικότερα στην αποστολή του, στην έκφραση όλων των Δυνάμεων του απανταχού Ελληνισμού.  

Με άλλα λόγια, η σημερινή νομοθετική πρόταση, δεν θα πρέπει να αιφνιδιάζει κανέναν, αφενός γιατί αναμενόταν, ως επακόλουθο της σχετικής συνταγματικής ρύθμισης, αφετέρου διότι είναι αυτονόητο, ότι η Πολιτεία αναζητεί διαρκώς νέους τρόπους για να εξελίσσει τη δυναμική των απόδημων Ελλήνων και να ενισχύει το ρόλο τους. Αυτό είναι το καθήκον μας, αυτό κάνουμε.

Αναφορικά με το νομοσχέδιο καθ εαυτό, πρόκειται για ένα πρωτόγνωρο για τα εκλογικά μας δεδομένα εγχείρημα, για μια πρώτη προσπάθεια σχεδιασμού και οργάνωσης του «μηχανισμού» συμμετοχής των αποδήμων Ελλήνων στις γενικές βουλευτικές εκλογές. Μέσα σε 18 άρθρα, ορίζονται οι προϋποθέσεις για την απόκτηση και την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος, καθώς και οι κανόνες για την οργάνωση των εκλογικών τμημάτων, τη σύνθεση των Εφορευτικών Επιτροπών, τον ορισμό των εποπτών, τον τρόπο ψηφοφορίας και κάθε άλλη πτυχή μιας απλής, απαλλαγμένης από γραφειοκρατικά κωλύματα διαδικασίας.

Μεταξύ των άλλων, το νομοσχέδιο πρώτον, ορίζει, ότι το εκλογικό δικαίωμα έχουν οι Έλληνες και οι Ελληνίδες, που διαμένουν σε οποιοδήποτε κράτος ή υπηρετούν σε ελληνική αρχή του εξωτερικού. Προκειμένου να ψηφίσουν, θα πρέπει να έχουν την ελληνική ιθαγένεια και να διατηρούν το δικαίωμα του εκλέγειν.

Δεύτερον, καλύπτεται επιμελώς ένα χρόνιο έλλειμμα με την παραχώρηση δικαιώματος ψήφου στους Έλληνες ναυτικούς, οι οποίοι προβλέπεται να ψηφίζουν με απλή επίδειξη του ναυτικού τους φυλλαδίου στο πλησιέστερο εκλογικό τμήμα της περιφέρειας της οικείας Πρεσβείας ή Προξενείου.

Τρίτον, εξειδικεύονται τα κόμματα και οι συνδυασμοί, τους οποίους μπορούν να ψηφίσουν οι απόδημοι εκλογείς, σε εκείνα, που έχουν καταρτίσει ψηφοδέλτια επικρατείας. Ως εκ τούτου, σε κάθε ψηφοδέλτιο επικρατείας προβλέπεται να περιλαμβάνονται τουλάχιστον τρεις υποψήφιοι, με ελάχιστο διάστημα παραμονής στο εξωτερικό μια δεκαετία.

Τέταρτον, ρυθμίζεται η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος με απλές διαδικασίες, με πρότερη δήλωση του ενδιαφερόμενου, ο οποίος θα απευθύνεται στην κατά τόπο αρμόδια ελληνική Πρεσβεία ή στο αρμόδιο Προξενείο.

Πέμπτον, Προβλέπεται αναθεώρηση των ειδικών εκλογικών καταλόγων σε δίμηνη βάση, ώστε να είναι διαρκώς εφικτή η ανανέωση και η επικαιροποίησή τους.

Με αυτά τα καθοριστικά βήματα επιχειρεί η Κυβέρνηση σήμερα να δώσει άλλη ταχύτητα στη μέριμνα της Πολιτείας για την κοινωνική προαγωγή και την πρόοδο των ομογενών, να κάνει πράξη το δικαίωμα συμμετοχής τους στις βουλευτικές εκλογές της Ελλάδας κατά τις επιταγές του Συντάγματος, διότι δε νοείται οι απόδημοι να θεωρούνται Έλληνες σε όλα τα άλλα, και να στερούνται τα δικαιώματά τους ως Έλληνες στην πράξη, όταν μιλάμε για εκλογές.

Αυτό είναι και το κεντρικότερο επιχείρημα στην πεισματώδη άρνηση της αντιπολίτευσης να συναινέσει. Με την άρνησή της δεν καταφέρνει τίποτα παραπάνω, παρά να προβάλει εμπόδια στην ανανέωση της δυναμικής των Ελλήνων της Διασποράς. 

Φαίνεται να μην αντιλαμβάνεται πως το ζήτημα της ομογένειας, δεν νοείται να εντάσσεται σε κομματικά στεγανά, πως η ισχυροποίηση της και η ενίσχυση του ρόλου, που μπορεί να διαδραματίσει για την Ελλάδα είναι κοινός στόχος με ευρύτατα, εθνικά οφέλη.

Επιπλέον, σε ό,τι αφορά το ΠΑ.ΣΟ.Κ. που, κατά τη συνήθη πρακτική του, ακυρώνει κάθε προοπτική συναίνεσης, υπενθυμίζουμε, ότι επιμερίζεται μεγάλο μερίδιο της ευθύνης για το γεγονός ότι από το 2001, δεν έχει εκδοθεί νόμος για την εφαρμογή της συνταγματικά κατοχυρωμένης ψήφου των Ομογενών.

Σήμερα δε, κατακρίνει την παρούσα προσπάθεια της Κυβέρνησης, βρίσκει προφάσεις και κατασκευάζει αβάσιμα νομικά, ουσιαστικά πολιτικά αβάσιμα επιχειρήματα δήθεν αντισυνταγματικότητας, προκειμένου να αποποιηθεί τις ευθύνες του. Επινοεί άλλοθι για να πει πάλι «όχι».

Βέβαια, πως να περιμένουμε συναίνεση από το ΠΑ.ΣΟ.Κ. όταν ούτε μεταξύ τους δεν μπορούν να συνεννοηθούν και να καταλήξουν σε μια κοινή, σταθερή άποψη για το θέμα;

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
με τα παγκόσμια δεδομένα να αλλάζουν διαρκώς, οφείλουμε να αναγνωρίζουμε το δυναμικό χαρακτήρα της σχέσης Ομογένειας και Ελληνικής Πολιτείας. Η σχέση αυτή, δε μπορεί να είναι στατική. Πρέπει να βρίσκουμε τρόπους, να την αναβαθμίζουμε διαρκώς και να την ενισχύουμε. Να την προσαρμόζουμε στις νέες συνθήκες.

Αυτή την ανάγκη διέκρινε το μεγαλύτερο μέρος των πολιτικών δυνάμεων το 2001. Η Αναθεώρηση του Συντάγματος τότε, η οποία και προέβλεπε τη δυνατότητα της ψήφου των ομογενών στις βουλευτικές εκλογές της Ελλάδας, προχώρησε στη βάση της συναίνεσης.

Σήμερα, τόσο η Αναθεώρηση του 2008 όσο και κάθε νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, συναντά την άρνηση της αντιπολίτευσης, ακόμα και αν πρόκειται για ζητήματα, που αφορούν τον Ελληνισμό της Διασποράς, ζητήματα με ευρύ, εθνικό όφελος, τα οποία θα έπρεπε να δρομολογούμε συλλογικά, χωρίς να σκοντάφτουμε σε καιροσκοπικά συμφέροντα. Διότι η φροντίδα της σχέσης μας με τους απόδημους ήταν και είναι κοινό χρέος όλων των θεσμών της Πολιτείας.

Για το λόγο αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σας καλώ να ψηφίσετε το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου και να δείξετε ότι απέναντι στους Έλληνες και τις Ελληνίδες του εξωτερικού, καθένας μας και γνωρίζει και αναλαμβάνει τις ευθύνες του.

Σας ευχαριστώ.»

 

 

 


« επιστροφή στη κατηγορία Έλλαδα

Σημειρινή ημερομηνία Παρασκευή, 15 Δεκ 2017

Αρθρογραφία