Διακοπή καπνίσματος και βάρος.

Εκτύπωση

Διακοπή Κάπνισμα και Βάρος

Το κάπνισμα είναι μια πολύ "καλή"  ασχολία ώστε να αποφύγουμε το τσιμπολόγημα. Από πολλούς θεωρείται ένας πολύ καλός τρόπος αποφυγής του άγχους και γενικότερα καταστάσεων που μας φορτίζουν. Πολλοί καπνιστές αρνούνται να κόψουν το κάπνισμα με τη δικαιολογία του φόβου ότι θα παχύνουν. Εάν ζυγίζαμε τα υπέρ και τα κατά θα έπαυε να υπήρχε πραγματικό δίλημμα.
Η αύξηση βάρους δεν είναι απαραίτητο επακόλουθο της διακοπής καπνίσματος. Με την κατάλληλη "προετοιμασία", ο καπνιστής μπορεί να διατηρήσει το βάρος του σταθερό.

*της Άρτεμις Δρυγιαννάκη

Το τσιγάρο έχει περισσότερες από 2000 χημικές ουσίες. Η νικοτίνη αυξάνει την αρτηριακή πίεση και την καρδιακή λειτουργία, οπότε αυξάνεται η λειτουργία του μεταβολισμού και οι συνολικές καύσεις. Κόβοντας το κάπνισμα μειώνονται οι καύσεις, για μικρό όμως χρονικό διάστημα. Στη συνέχεια επανέρχεται σε φυσιολογική κατάσταση.

Βασική προϋπόθεση στην προσπάθεια διακοπής του καπνίσματος είναι να αποδεχτείτε ότι θα "παρατηρείτε" περισσότερο τον εαυτό σας και τις αντιδράσεις σας σε σχέση με την τροφή και τον χρόνο "χαλάρωσης" που θεωρούσατε ότι είναι η στιγμή του τσιγάρου.

Σε σχέση με το φαγητό, το κάπνισμα περιορίζει την όρεξη γιατί μειώνει την ικανότητα γεύσης και όσφρησης.
Φανταστείτε λοιπόν και το απλό, θα αποκτήσετε καλύτερη γεύση και όσφρηση, θα απολαμβάνεται περισσότερο τις τροφές που θα καταναλώνετε και τις μυρωδιές, όχι μόνο του φαγητού αλλά και της φύσης.

  • Πιθανές επιλογές που θα σας βοηθήσουν στην προσπάθεια διακοπής του καπνίσματος και τη διατήρηση του βάτους σας:
  • Κάνετε πολλά και μικρά γεύματα. Έχετε σταθερές ώρες γευμάτων. Έχετε τουλάχιστον ένα γεύμα απο σπιτικό φαγητό (το γρήγορο φαγητό είναι συνήθως πλούσιο σε λίπη- θερμίδες και ανεπαρκές σε θρεπτικά συστατικά)
  • Καταναλώνετε τουλάχιστον ένα ποτήρι γάλα την ημέρα.
  • Καταναλώνετε ποικιλία φρούτων και λαχανικών. Φροντίστε να αυξήσετε την κατανάλωση τροφών πλούσια σε βιταμίνη C (την οποία έχει "στερηθεί" εν μέρει ο οργανισμός σας εξαιτίας του καπνίσματος) . Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C είναι: πορτοκάλι- μανταρίνι- φράουλες- μούρα- μπρόκολο- σπανάκι κ.α.
  • Φροντίστε να έχετε πάντα κάτι μαζί σας (π.χ. Φρούτα- ανάλατους ξηρούς καρπούς κ.α.) σε περίπτωση "λιγούρας", επιθυμίας για τσιμπολόγημα ή γενικότερα ανάγκης για μια "κίνηση" αμηχανίας (λόγω έλλειψης του τσιγάρου, π.χ. Κομπολόι)
  • Πίνετε πολύ νερό. Βάλτε στόχο τουλάχιστον 1 ½ λίτρο την ημέρα. Βοηθάει για να μην το ξεχνάτε να πίνετε νερό κάθε 30 λεπτά ή κάθε φορά π.χ. που σηκώνεστε απο το γραφείο σας κ.α.
  • Αυξήστε τη φυσική σας δραστηριότητα. Είτε αυτό μεταφράζεται σαν τρέξιμο- κολύμπι- γυμναστήριο, είτε σαν απλό περπάτημα ή κολύμπι αντί του γυμναστηρίου.
  • Όταν σας έρχεται η ανάγκη για τσιγάρο πιείτε ένα ποτήρι νερό ή χυμό και φροντίστε να ασχοληθείτε με κάτι άλλο π.χ. Τηλεφωνήστε σε ένα φίλο, ανοίξτε την τηλεόραση, διαβάστε ένα βιβλίο κ.α.
  • Εάν μέχρι σήμερα οι επιλογές των τροφών που καταναλώνατε δεν ήταν και οι πιο "σωστές", φροντίστε να το αλλάξετε. Για παράδειγμα εάν για δεκατιανό παίρνατε τυρόπιτα, επιλέξτε κουλούρι. Καταναλώστε γιαούρτι/ γάλα/ τυρί χαμηλό σε λιπαρά αντί του πλήρες κ.α.
  • Εάν σας βοηθάει, κάντε καταγραφή των γευμάτων σας και παρατηρήστε μετά απο λίγο καιρό τις επιλογές σας. Κάντε ένα μικρό "απολογισμό" και βάλτε νέους στόχους για βελτίωση των επιλογών σας . Επαναλάβετε ανά τακτά χρονικά διαστήματα βάζοντας μικρούς και εφικτούς στόχους.
  • Βρείτε τι είναι αυτό που σας οδηγεί στην ανάγκη για τσιγάρο και βρείτε καλύτερες επιλογές για τη χαλάρωσή σας.
  • Ενημερώστε την οικογένεια και τους φίλους σας για αυτή σας την προσπάθεια και ζητήστε τους να σας βοηθήσουν. Εξηγήστε ότι δεν έχετε ανάγκη απο την κριτική τους (σε περίπτωση παρασπονδίας) αλλά την στήριξής τους.
  • Ζητήστε τη βοήθεια ενός διαιτολόγου σε περίπτωση που θεωρείτε ότι χρειάζεστε "στήριξη" σε αυτή σας την προσπάθεια.
  • Σε περίπτωση που "παρασυρθείτε" και κάνετε ένα τσιγάρο ή φάτε λίγο παραπάνω, ΜΗΝ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΕΤΕ.  Συνεχίστε την προσπάθειά σας απο εκεί που την αφήσατε. Έχετε ήδη κάνει μεγάλη πρόοδο και μόνο που συνειδητοποιήσατε τα οφέλη του να μην καπνίζετε. Όλα τα πράγματα χρειάζονται το χρόνο τους και τον τρόπο (ανάλογα με την κατάσταση και το άτομο που το αντιμετωπίζει). Πιστέψτε ότι μπορείτε και στηρίξτε τις αποφάσεις σας.

 

*Δρυγιαννάκη Άρτεμις
Ειδικός Εφαρμογών Διαιτητικής

 

 


« επιστροφή στη κατηγορία Υγεία

Σημειρινή ημερομηνία Σάββατο, 16 Δεκ 2017

Αρθρογραφία