1o Παγκόσμιο Συνέδριο Δωρεάν Διανεμόμενου Τύπου

Εκτύπωση

1o Παγκόσμιο Συνέδριο Δωρεάν Διανεμόμενου Τύπου

 

Ελεύθεροι και δωρεάν

 

Οι ισχυρότεροι παίκτες, οι μεγαλύτεροι εκδότες της παγκόσμιας αγοράς δωρεάν διανεμόμενου Τύπου συγκεντρώθηκαν στη Μαδρίτη την περασμένη εβδομάδα και απέδειξαν περίτρανα ότι το free press δεν είναι από καμία άποψη παίξε-γέλασε.

Η «ΡΕΘΕΜΝΙΩΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ», η μοναδική Κρητική freepress εφημερίδα με δημοσιογραφικό έργο, παρακολούθησε τις εξελίξεις, τις κατέγραψε και σας παραθέτει βαρυσήμαντα στοιχεία που έχουν να κάνουν με τη σπουδαιότητα των free-press(Δωρεάν) εφημερίδων σε όλο τον κόσμο.

Του Αυγουστίνου Βενιζέλου.

Διευθυντής της μεγαλύτερης παραδοσιακής εφημερίδας της χώρας  έχει ακουστεί να δηλώνει «μισώ το free press».

Γερμανός μεγιστάνας του Τύπου υπενθύμιζε μέχρι το θάνατό του ότι «κάθε μέρα χωρίς δωρεάν Τύπο είναι μια καλή μέρα».

Ευτυχώς, δεν κάναμε σε κανέναν από τους δύο τη χάρη να εξαφανιστούμε, συμφωνώντας με τον αδιαμφισβήτητο βασιλιά των media, τον Ρούπερτ Μέρντοκ, που εδώ και καιρό επιμένει ότι το μέλλον του Τύπου ανήκει στα δωρεάν έντυπα και στα καλά διαδικτυακά portals.

Τόσο στην Ελλάδα όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, ο δωρεάν διανεμόμενος Τύπος ορίζει σε μεγάλο βαθμό τις αγορές των ΜΜΕ, διεκδικεί και κερδίζει την πιστότητα του αναγνωστικού κοινού, καθώς και σημαντικά διαφημιστικά κεφάλαια, και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων.

Το 1ο Παγκόσμιο Συνέδριο Δωρεάν Διανεμόμενου Τύπου, όμως, δεν συγκλήθηκε για να ευλογήσουμε τα γένια μας. Αντιθέτως, το κλίμα στη διοργανώτρια Ισπανία ήταν βαρύ, καθότι η χώρα έχει ήδη αρχίσει να αισθάνεται τις επιπτώσεις της διεθνούς οικονομικής κρίσης, με αποτέλεσμα να περιορίζονται τα διαφημιστικά έσοδα στο σύνολο των media και να καλλιεργείται έντονη ανησυχία για το μέλλον. Η εμπειρία ανταλλαγής απόψεων με εκπροσώπους των ηγετών της παγκόσμιας αγοράς free press ήταν εξαιρετικά χρήσιμη, τόσο για να αναγνώσουμε καλύτερα τις διεθνείς τάσεις όσο και για να κατανοήσουμε με διαφορετική ματιά τις αδιαμφισβήτητες ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς.

Το παγκόσμιο τοπίο   

Από την εμφάνιση του πρώτου ευρείας κυκλοφορίας δωρεάν διανεμόμενου εντύπου στην Ευρώπη, της καθημερινής «Metro» στη Στοκχόλμη, το 1995,  μέχρι σήμερα, οι αλλαγές που έχουν επέλθει στα έντυπα είναι πολλές, μερικές δε από αυτές και δραματικές.

Ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ?90 είχε ξεκινήσει η πτωτική τάση των κυκλοφοριών των παραδοσιακών εφημερίδων, καθώς οι ρυθμοί ζωής στις αναπτυγμένες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες καθίσταντο απαγορευτικοί για ανάγνωση μεγάλων κειμένων, και, φυσικά, καθώς η τηλεόραση και το διαδίκτυο προσέφεραν ενημέρωση σε «πραγματικό χρόνο». Ο δωρεάν Τύπος ξεκίνησε από τις ώριμες αστικές κοινωνίες της Σκανδιναβίας και κάλυψε γρήγορα την ανάγκη ενός διαρκώς μετακινούμενου και μεταβαλλόμενου κοινού για ενημέρωση.

Με την πάροδο του χρόνου και την εξάπλωση του δωρεάν Τύπου στην υπόλοιπη Ευρώπη και τις ΗΠΑ, είτε μέσω των δύο μεγάλων πολυεθνικών Metro και Schibsted είτε μέσω τοπικών εκδοτικών επιχειρήσεων, οι ανακατατάξεις στην ευρύτερη αγορά των media άρχισαν να παίρνουν μορφή.

Η πτώση του παραδοσιακού Τύπου συνεχίστηκε, αν και δεν υπάρχει καμία έρευνα που να αποδεικνύει αιτιακή σχέση ανάμεσα σε αυτό το φαινόμενο και το παράλληλο, της ραγδαίας ανόδου του«free press».

Ο δωρεάν Τύπος κυριάρχησε και κυριαρχεί στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Ενδεικτικό των παραπάνω είναι ότι, σε 12 από τις περίπου 20 ευρωπαϊκές αγορές free press, η πρώτη σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα καθημερινή εφημερίδα είναι δωρεάν. Ανάμεσα σε αυτές συγκαταλέγεται και η Ελλάδα, αφού η «City Press» (της Κ.Μ.Π. Εκδοτικής, εκδότριας εταιρείας και της «Free Sunday») βρίσκεται εδώ και σχεδόν τρία χρόνια στην κορυφή της πανελλαδικής αναγνωσιμότητας, αφήνοντας πίσω τόσο την πολυεθνική «Metro» όσο και τη μεγαλύτερη καθημερινή παραδοσιακή εφημερίδα της χώρας, «Τα Νέα» του Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη.

Το 1ο Παγκόσμιο Συνέδριο Δωρεάν Διανεμόμενου Τύπου διοργανώθηκε από την Ένωση Εκδοτών Τύπου της Ισπανίας, ένωση στην οποία ανήκουν όλα τα ισπανικά έντυπα (εφημερίδες, πωλούμενες και δωρεάν, και περιοδικά). Η συμμετοχή ήταν εντυπωσιακή, τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και σε γεωγραφικό εύρος. Περίπου 50 έντυπα εκπροσωπήθηκαν και, ενώ οι περισσότεροι σύνεδροι ήταν Ευρωπαίοι (Ισπανοί, Γάλλοι, Πορτογάλοι, Σουηδοί, Ολλανδοί, Δανοί, Νορβηγοί, Ισλανδοί, Σλοβένοι, Βρετανοί κ.ά.), σημαντική ήταν και η παρουσία εντύπων από τις ΗΠΑ και τη Νότια Αμερική.

Κατά τις τρεις ημέρες του συνεδρίου οργανώθηκαν περισσότερες από 15 παρουσιάσεις, ομιλίες και συζητήσεις για τον δωρεάν διανεμόμενο Τύπο. Μερικά από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν η δημοσιογραφική οργάνωση των εντύπων, οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες της διαφημιστικής αγοράς, το μείζον ζήτημα της αποτελεσματικής διανομής, η σύνδεση των εντύπων  με το internet και την κινητή τηλεφωνία, η σχέση του δωρεάν Τύπου με τον παραδοσιακό, ο τρόπος παρουσιάσης των θεμάτων και ο σχεδιασμός. Σε καθεμιά από τις ενότητες εισηγητές ήταν αντιπρόσωποι από έντυπα που ηγούνται των αγορών στις οποίες δραστηριοποιούνται.

Αξιοσημείωτη είναι η παρουσία, σε επίπεδο υψηλόβαθμων στελεχών, των δύο μεγαλύτερων πολυεθνικών Τύπου, τηςMetro International και της Schibsted, που ελέγχουν τους περισσότερους τίτλους διεθνώς.

Στην τελική συνεδρίαση παρουσιάστηκε και υπερψηφίστηκε η Διακήρυξη της Μαδρίτης, ένας δεκάλογος που

αφορά όλα τα δωρεάν διανεμόμενα έντυπα και τα αναδεικνύει ως δημόσια αγαθά και καλούς προαγωγούς του δημοκρατικού διαλόγου. Τέλος, στο πλαίσιο του συνεδρίου συστάθηκε η Παγκόσμια Ένωση Δωρεάν Διανεμόμενων Εντύπων(World Free Press Federation).

Ελληνικά παράδοξα

Στη χώρα μας το free press ήρθε με τη «Metro» το 2000. Τον Ιούνιο του 2003 ο Γιώργος Κύρτσος εξέδωσε τη «City Press». Τα επόμενα τρία χρόνια θα ήταν καθοριστικά για τη διαμόρφωση του τοπίου τόσο στην αγορά των free press όσο και στην εν γένει αγορά της ελληνικής έντυπης δημοσιογραφίας. Μέχρι το 2006, η «City Press» είχε βρεθεί αμετάκλητα στην πρώτη θέση της αναγνωσιμότητας δωρεάν και πωλούμενων καθημερινών εφημερίδων. Οι εβδομαδιαίες νεανικές «Athens Voice» και «Lifο» είχαν κερδίσει τις καρδιές του κοινού στο οποίο απευθύνονταν και διεκδικούσαν από τα περιοδικά τα σκήπτρα του avant-garde σε θεματολογία, γραφή και εμφάνιση.

Η «ΡΕΘΕΜΝΙΩΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» έκανε την εμφάνισή της στη Κρήτη τον Μάϊο του 2008 και ήδη κατέχει τη 1η θέση στη Κρητική αγορά εφημερίδων σε τιράζ αντιτύπων και αναγνώστες (40.000 αντίτυπα ανά έκδοση με περίπου100.000 αναγνώστες)

Δυστυχώς, δεν ήταν λίγοι αυτοί που, με χαρακτηριστικό ελληνικό σκεπτικό, θεώρησαν ότι το free press είναι η κότα με τα χρυσά αυγά, με αποτέλεσμα από το 2006 έως σήμερα να λανσάρονται διαρκώς μικρής εμβέλειας ή/και χαμηλής ποιότητας δωρεάν έντυπα με σχεδόν ανύπαρκτο δημοσιογραφικό έργο και με πάμπολες «υποκλοπές» άρθρων, ειδήσεων και θεμάτων από το internet και από άλλες πωλούμενες δημοσιογραφικές εφημερίδες.

Αυτό κατά βάση εντάσσεται στο ελληνικό παράδοξο του Τύπου που θέλει τον καθένα που επιζητά επιρροή να εκδίδει και από μία εφημερίδα, άσχετα αν μπορεί να την υποστηρίξει οικονομικά και εκδοτικά.

Η έκδοση της «Free Sunday», τον περασμένο Ιούνιο, αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία και έχει ήδη ταράξει τα νερά στην εγχώρια αγορά, αφού πρόκειται για τον πρώτο διεθνώς κυριακάτικο δωρεάν τίτλο. Η περίπτωσή της συζητήθηκε και με εισηγήσεις μας εκτενώς στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Συνεδρίου. Εισέπραξε μεγάλο ενδιαφέρον αρκετών παραγόντων του παγκόσμιου χάρτη του δωρεάν Τύπου.

Σε αυτή τη γραμμή έχει ταχθεί και η «ΡΕΘΕΜΝΙΩΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ»!

Κρίση εν όψει

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η αγορά του δωρεάν διανεμόμενου Τύπου στην Ευρώπη εισέρχεται σε περίοδο ωριμότητας, αλλά και κορεσμού. Υπάρχουν χώρες όπου κυκλοφορούν έως και πέντε δωρεάν καθημερινές εφημερίδες. Αναλυτές, με προεξέχοντα τον καθηγητή του πανεπιστημίου του Άμστερνταμ και συστηματικό αναλυτή των τάσεων στα ΜΜΕ Dr. Piet Bakker, εκτιμούν ότι καμία ευρωπαϊκή αγορά, όσο αναπτυγμένη διαφημιστικά και πολυπληθής κι αν είναι, δεν αντέχει πλέον να υποστηρίζει τόσα ευθέως ανταγωνιστικά έντυπα. Θεωρείται δεδομένο ότι τα ασθενέστερα και λιγότερο δημοφιλή θα κλείσουν, ειδικά, δε, εκείνα που κυκλοφόρησαν είτε για να «σπάσουν» την αγορά για λογαριασμό παραδοσιακών εφημερίδων είτε για να εξασφαλίσουν αμύθητα πλούτη (που ποτέ δεν ήρθαν) στους εκδότες τους.

Οι Ισπανοί ομόλογοί μας μοιράστηκαν με ειλικρίνεια την εμπειρία από την οικονομική κρίση που ήδη έχει χτυπήσει τη χώρα τους.

Σημειωτέον ότι στην Ισπανία οι 4 από τους 6 κορυφαίους τίτλους καθημερινών εφημερίδων της χώρας είναι δωρεάν (η εξάδα συμπληρώνεται από τις ιστορικές «El Pais» και «El Mundo»). Η συρρίκνωση των εσόδων και η απαισιοδοξία του κοινού και των διαφημιζόμενων φέρνει τους εκδότες προ των ευθυνών τους. Σύμφωνα με αυτούς, η μεγάλη πρόκληση τώρα για τον δωρεάν Τύπο είναι να επενδύσει ακόμη περισσότερο στη σχέση του με το αναγνωστικό κοινό, σχέση που καλλιεργείται με την ανταπόκριση στα προβλήματα και τις ανησυχίες του, στη διαρκή βελτίωση της ποιότητας των εφημερίδων, στη δημιουργικότητα και την κάλυψη των αναγκών των εκατομμυρίων πολιτών που καθημερινά επιλέγουν ένα δωρεάν έντυπο για την ενημέρωσή τους. Μόνο μέσω αυτών των κινήσεων και της επιβράβευσης των αναγνωστών μπορεί οποιοδήποτε έντυπο, πολλώ δε μάλλον ένα δωρεάν, να διεκδίκησει διαφημιστικά έσοδα σε μια πιεσμένη και «αμήχανη» αγορά.

Παράγοντες και του παραδοσιακού Τύπου, πάντως, όπως ο πρόεδρος των Πορτογάλων εκδοτών, παραδέχτηκαν ότι το free press είναι καλύτερα εφοδιασμένο για να αντιμετωπίσει τους χαλεπούς διαφημιστικούς καιρούς.

Το πιο σημαντικό ραντεβού

Τα μηνύματα, παρά τον προβληματισμό για την οικονομική κρίση και τον κορεσμό της αγοράς, είναι θετικά. Όπως ισχύει σε όλους τους τομείς, βέβαια, η αισιοδοξία είναι αποκλειστικό προνόμιο όσων παραμένουν δημιουργικοί, βελτιώνονται και έχουν τη δυνατότητα να «διαβάζουν» σωστά τις ειδικές συνθήκες της κάθε εποχής. 



Με τα εφόδια της πεντάμηνης πορείας της  «ΡΕΘΕΜΝΙΩΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ» στην Κρητική τοπική  αγορά του δωρεάν Τύπου, μπορούμε να πούμε ότι αδημονούμε για τον «έντυπο δαρβινισμό» που θα επιτρέψει στα καλύτερα έντυπα να επιβιώσουν. Μετά και την κατάθεση των απόψεων των παγκόσμιων ηγετών του χώρου μας, έχουμε κάθε λόγο να συνεχίσουμε, με ακόμα μεγαλύτερο δυναμισμό, να δίνουμε τα σημαντικότερα ραντεβού μας, αυτά με τους αναγνώστες των εντύπων μας.

Η «ΡΕΘΕΜΝΙΩΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» έχει επενδύσει αρκετά στα μεγάλα SuperMarket, στα δημόσια κτίρια (Δημαρχεία, Νοσοκομείο κλπ) και στα κεντρικά σημεία όπου μόνο η «Ρ.Α.» έχει stands δωρεάν κυκλοφορίας, ενώ παράλληλα με τη δωρεάν διανομή κατ? οίκων σε όλα τα σπίτια & επιχειρήσεις της πόλης καθώς και στα χωριά του Νομού μας, έχει καταφέρει να αποκτήσει την αναγνωσιμότητα που αναζητούσε. Το αξιόλογο θεματικό (δημοσιογραφικό) έργο της την καθιστά ως την πλέον ευχάριστη & ενδιαφέρουσα (κατά γενικήν ομολογία) εφημερίδα του τόπου μας. Χαρακτηριστικά και συνάμα ενθαρρυντικά ήταν τα λόγια το περασμένο μήνα, του υπεύθυνου διανομής Κου Μιχάλη Λεμονάκη... "αυξήστε το τιράζ αντιτύπων της ΡΕΘΕΜΝΙΩΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ, δεν προλαβαίνουμε να μοιράζουμε τις εφημερίδες στα σπίτια... - μας τις παίρνουν από τα χέρια οι ανανγώστες στο δρόμο..."
Επενδύουμε στην ταχεία ανάπτυξη του διαδικτυακού μας τόπου και επιζητούμε το διάλογο με το κοινό μέσω του
forumεπικοινωνίας και των άλλων επικοινωνιακών τρόπων που θα δείτε σε λίγο καιρό όπως διαγωνισμούς, εκδηλώσεις, κλπ.

 

Δύο ενδιαφέροντα

free press από τον κόσμο

 

Gaste,

Κωνσταντινούπολη

Η «Gaste» είναι η πρώτη καθημερινή δωρεάν διανεμόμενη εφημερίδα

στην Τουρκία. Έκανε την εμφάνισή της μόλις το Φεβρουάριο του 2008

και προς το παρόν διανέμεται στην Κωνσταντινούπολη. Η ευρωπαϊκή

προσέγγιση στη δημοσιογραφία και το σχεδιασμό του εντύπου την έχει ήδη

καταστήσει ιδιαίτερα επιτυχημένη. Μέσα στους οκτώ μήνες που κυκλοφορεί

έχει σκαρφαλώσει στην έβδομη θέση της εθνικής αναγνωσιμότητας, με

300.000 αναγνώστες καθημερινά. Πρώτη είναι η ?πολύ καλή? «Zaman», με

870.000 αναγνώστες. Η «Gaste» κατάφερε να ανοίξει την αγορά του δωρεάν

Τύπου στη γειτονική μας χώρα, υιοθετώντας τη σουηδική φιλοσοφία για

το free press και αποφεύγοντας να μπει στο εξαιρετικά πολωτικό πολιτικό

παιχνίδι. Το εντυπωσιακό είναι ότι το λανσάρισμα της «Gaste» θορύβησε

τόσο τον όμιλο που ελέγχει το 60% των τουρκικών ΜΜΕ, την Dogan, ώστε

δέκα μέρες μετά την εμφάνιση της «Gaste» έριξε στην αγορά την «20dk»

(«20 λεπτά»), μια δωρεάν εφημερίδα χαμηλής ποιότητας, προκειμένου να

δημιουργήσει επίπλαστο ανταγωνισμό στο νέο φιλόδοξο εγχείρημα. Παρ?

όλα αυτά, η «Gaste» έκανε μεγάλη αίσθηση στην τουρκική αγορά, τόσο για

το πλήρες περιεχόμενό της όσο και για το πολύ καλό design της. Αυτό τη

διαφοροποιεί από τις παραδοσιακές τουρκικές εφημερίδες, οι οποίες είναι

παροιμιωδώς κακοσχεδιασμένες, παραφορτωμένες με κείμενα και ιδιαίτερα

λαϊκίστικες, προς τη μία ή την άλλη πολιτική κατεύθυνση.

City AM, Λονδίνο

Οι άνθρωποι που δημιούργησαν την καθημερινή οικονομική

εφημερίδα «City AM» εκμεταλλεύτηκαν ένα μοναδικό δημογραφικό

χαρακτηριστικό του Λονδίνου. Η μεγάλη (σε πληθυσμό και αγοραστική

δύναμη) ομάδα ανθρώπων που εργάζονται στον τομέα των οικονομικών

υπηρεσιών είναι συγκεντρωμένη σε τρεις περιοχές της βρετανικής

πρωτεύουσας: το City, το Canary Wharf και το West End. Χιλιάδες νέοι,

υψηλόμισθοι επαγγελματίες, με κύρια ενδιαφέροντα την οικονομία, τις

επιχειρήσεις, τη διασκέδαση και τον αθλητισμό επισκέπτονται αυτές τις

περιοχές καθημερινά, αφού εκεί βρίσκονται όλα τα γραφεία των τραπεζικών

οργανισμών και των συναφών επιχειρήσεων. Η ομάδα της «City AM»

έλυσε, έτσι, γρήγορα τα διλήμματα για το περιεχόμενο της εφημερίδας,

προσφέροντας καθημερινά στους 233.000 αναγνώστες της πολύ υψηλής

ποιότητας και εξειδίκευσης άρθρα και γραφήματα για τα επαγγελματικά

τους ενδιαφέροντα, καθώς και παιχνιδιάρικες, ελιτίστικες σελίδες για τη

διασκέδασή τους. Μέσα στα τρία χρόνια κυκλοφορίας της κατάφερε να

προσεγγίσει την αναγνωσιμότητα του κολοσσού του οικονομικού Τύπου, των

«Financial Times», έγινε κερδοφόρα και ετοιμάζεται να λανσάρει τοπικές

εκδόσεις για το Μάντσεστερ και το Εδιμβούργο, όπου οι οικονομικές ελίτ

συγκεντρώνονται γεωγραφικά όπως και στο Λονδίνο.


« επιστροφή στη κατηγορία Έλλαδα

Σημειρινή ημερομηνία Τρίτη, 30 Μάι 2017

Αρθρογραφία