Η Attica Group, ο 3ος παίκτης στο Ηράκλειο

Εκτύπωση
Η Attica Group, ο 3ος "παίκτης" στο Ηράκλειο



Ένας νέος- ο τρίτος κατά σειρά- παίκτης ετοιμάζεται να μπει στις γραμμές- φιλέτο της Κρήτης και ειδικά σε αυτήν που συνδέει τον Πειραιά με το Ηράκλειο- ενδεχομένως και στη δευτερευούσης σημασίας γραμμή Πειραιάς- Ρέθυμνο. Ο νέος παίκτης είναι ο όμιλος της Αttica Group (ελέγχεται από τον όμιλο της Μarfin), ο οποίος έχοντας «απελευθερώσει» δύο πλοία τύπου Super Fast από τις γραμμές της Αδριατικής, σχεδιάζει να τα δρομολογήσει από την ερχόμενη άνοιξη σε γραμμές του Αιγαίου πελάγους. Ένα από τα δύο αυτά πλοία θα κληθεί να ανταγωνιστεί στη γραμμή Πειραιάς- Ηράκλειο τις Μινωικές Γραμμές, οι οποίες παίζοντας στην έδρα τους ελέγχουν σταθερά μερίδιο αγοράς περίπου 75%, ενώ το υπόλοιπο κατέχει η χανιώτικη εταιρεία ΑΝΕΚ. Επισημαίνεται ότι στη γραμμή ΠειραιάςΗράκλειο διακινούνται ετησίως ένα εκατομμύριο επιβάτες, αλλά και μεγάλος αριθμός φορτηγών.

Απαντούν με μειώσεις τιμών
Τα σχέδια της Αttica Group να κατέβει στις γραμμές της Κρήτης έχουν ήδη διαρρεύσει και οι αντίπαλοί της, αν και δεν γνωρίζουν ακριβώς το πότε αλλά και τους όρους της καθόδου της Αttica Group, καταστρώνουν και αυτοί τα δικά τους σχέδια άμυνας. Μέρος των σχεδίων αυτών θα είναι σίγουρα η τιμολογιακή πολιτική και άλλου είδους διευκολύνσεις για επιβάτες και φορτηγά. Ήδη οι Μινωικές Γραμμές- πριν ακόμη διαρρεύσουν τα σχέδια της Αttica Groupπροχώρησε, επικαλούμενη τις μειώσεις στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, σε εκπτώσεις για τη χειμερινή περίοδο στα τιμολόγια των πλοίων της: 7,5% στα εισιτήρια οικονομικής θέσης (deck) και Ι.Χ. αυτοκινήτων και 4% στα εισιτήρια των υπόλοιπων θέσεων εκτός της κατηγορίας lux. Από τον Σεπτέμβριο μέχρι σήμερα οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων έχουν πέσει κατά 40%.

Επισημαίνεται ότι ο όμιλος της Αttica Group είχε επιχειρήσει- υπό άλλο ιδιοκτησιακό καθεστώς- να δραστηριοποιηθεί ως Βlue Star στη γραμμή Πειραιάς- Χανιά, αλλά μερικούς μήνες αργότερα αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την προσπάθεια. Οι συνθήκες όμως έχουν αλλάξει και, όπως επισημαίνουν στελέχη της ακτοπλοΐας, η σημαντική ρευστότητα που διαθέτει η εταιρεία (υπολογίζεται στα 120 εκατ. ευρώ) δίνει τη δυνατότητα στον νέο παίκτη των γραμμών της Κρήτης να ακολουθήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα μια επιθετική εμπορική πολιτική. Σε κάθε περίπτωση, ένας ακόμη παίκτης στη γραμμή Ηράκλειο- Πειραιάς αλλάζει άρδην τα δεδομένα στο συγκεκριμένο δρομολόγιο, το οποίο θεωρείται από τα πλέον προσοδοφόρα της ακτοπλοϊκής αγοράς του Αιγαίου.

Η επικείμενη «μάχη» της Κρήτης, όμως, δεν είναι το μοναδικό μέτωπο στις επιχειρηματικές ανακατατάξεις που λαμβάνουν χώρα αυτήν την περίοδο στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά.


Δεν φεύγουν οι Μινωικές Γραμμές
Μπορεί ο Εμανουέλε Γκριμάλντι να ελέγχει πλέον τη συντριπτική πλειοψηφία των μετοχών των Μινωικών Γραμμών, ωστόσο, όπως διαβεβαιώνει και ο ίδιος, η κρητική εταιρεία θα διατηρήσει την έδρα της στο Ηράκλειο και σε καμία περίπτωση δεν σχεδιάζει να αποχωρήσει από τις γραμμές της Κρήτης, όσο μεγάλο και αν είναι το ενδιαφέρον του για την Αδριατική. Μάλιστα, ο Ιταλός επιχειρηματίας σε συνεργασία με το ελληνικό μάνατζμεντ- με διευθύνοντα σύμβουλο τον κ. Αντώνη Μανιαδάκη- των Μινωικών Γραμμών σχεδιάζει να επεκτείνει τις δραστηριότητες της ηρακλειώτικης εταιρείας και σε άλλες γραμμές της Μεσογείου. Η μόνη εκκρεμότητα που έχει παγώσει προς το παρόν είναι η συμμετοχή των Μινωικών Γραμμών με ποσοστό 33% στο μετοχικό κεφάλαιο της Ηellenic Seaways. Παγωμένο θεωρείται το θέμα και από την πλευρά της διοίκησης (διευθύνων σύμβουλος ο κ. Ι. Σ. Βαρδινογιάννης) της ΗSW, η οποία εκτιμά ότι το τοπίο στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά είναι ακόμη ρευστό.

Σε φουρτούνα η Σάος

Το σενάριο που ήθελε τους κ. Πάνο Λασκαρίδη και Γεράσιμο Στρίντζη να συζητούν το ενδεχόμενο εξαγοράς της εταιρείας Σάος του κ. Φώτη Μανούση μπορεί να διαψεύσθηκε μεν και από τις δύο πλευρές, ωστόσο στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς επισημαίνουν ότι ο κ. Γεράσιμος Στρίντζης, που βρέθηκε στο τιμόνι τόσο της Βlue Star όσο και- μέχρι πρόσφατα- της Ηellenic Seaways, αναζητά το κατάλληλο όχημα για να επιστρέψει στα δρώμενα της ακτοπλοϊκής αγοράς του Αιγαίου. Σε κάθε περίπτωση, η Σαός αντιμετωπίζοντας σοβαρά προβλήματα ρευστότητας βρίσκεται σε αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, αλλά τα πράγματα είναι δύσκολα και επομένως είναι αμφίβολο αν θα βρεθεί ο κατάλληλος «λευκός ιππότης» που θα τη βγάλει από τα αδιέξοδα.

Τα οικονομικά αδιέξοδα της Σάος αποτυπώθηκαν στο εννεάμηνο της χρήσης, όπου οι ορκωτοί ελεγκτές εντόπισαν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας και εκτιμούν ότι είναι αβέβαιο αν ο όμιλος και η εταιρεία έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους, εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, μεταξύ των οποίων η πώληση παγίων στοιχείων. Στην ίδια έκθεση αναφέρεται ότι δεν έχουν ελεγχθεί φορολογικά ούτε η εταιρεία για τις χρήσεις 2004 έως και 2007 ούτε και οι θυγατρικές του ομίλου για χρονικό διάστημα μικρότερο των δύο ετών, συνεπώς υπάρχει το ενδεχόμενο σε μελλοντικούς ελέγχους να προκύψουν πρόσθετοι φόροι και προσαυξήσεις. Σε εταιρικό επίπεδο, η Σάος στο εννεάμηνο είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους 2,5 εκατ. ευρώ και σε επίπεδο ομίλου 9,62 εκατ. ευρώ. Οι βραχυπρόθεσμες εταιρικές υποχρεώσεις της ανέρχονταν σε 13,4 εκατ. ευρώ και του ομίλου σε 22,6 εκατ. ευρώ.



Πηγή: Τα ΝΕΑ 10/1/09

« επιστροφή στη κατηγορία Ηράκλειο

Σημειρινή ημερομηνία Πέμπτη, 21 Σεπ 2017

Αρθρογραφία