ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ Ο 3ος ΚΥΚΛΟΣ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ

Εκτύπωση
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ Ο 3ος ΚΥΚΛΟΣ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ

16/3/10


Στα πλαίσια του 3ου Ανοικτού Κύκλου Διαλέξεων που διεξάγεται με την συνεργασία του Παιδαγωγικού Τμήματος του Παν/μίου Κρήτης και του Δήμου Ρεθύμνης, στον χώρο του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης (Πινακοθήκη «Κανακάκις»), θα πραγματοποιηθεί σήμερα Τετάρτη 17 Μαρτίου 2010, στις 20.30,  η 11η Διάλεξη με τίτλο «Νέοι και Πολιτική» με  Εισηγήτρια την κα Πέλλα  Καλογιαννάκη,  Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του  Πανεπιστημίου Κρήτης.

Σύμφωνα με την Ομιλήτρια :
« Η έννοια του πολίτη σήμερα αποτελεί ένα από τα ουσιαστικά ζητήματα του σύγχρονου πολιτειολογικού  στοχασμού τόσο στο χώρο της κοινωνίας όσο και στο χώρο της εκπαίδευσης. Οι βασικοί προβληματισμοί που αφορούν την έννοια του «πολίτη» στις μέρες μας δε μπορεί παρά να σχετίζονται με το σύγχρονο ιδεολογικοπολιτικό, πολιτιστικό, οικονομικό, κοινωνικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον μας.

Μερικά ερωτήματα που μπορούν να τεθούν για το θέμα αυτό είναι τα παρακάτω:

  • πώς οριοθετείται σήμερα η έννοια του «πολίτη» του 21ου αιώνα και με ποιες αξίες και οραματισμούς συνδέεται;
  • με ποιους τρόπους το σύγχρονο σχολείο διαμορφώνει τον αυριανό πολίτη;
  • ποια είναι η σχέση των νέων (παιδιών και εφήβων) με την πολιτική/ τα πολιτικά;

Σύμφωνα με την παραπάνω προβληματική μας μπορούμε να εστιάσουμε την ανάλυσή μας:

  • στον τρόπο με τον οποίο σήμερα  «κατασκευάζουμε» την έννοια του «πολίτη» στο πλαίσιο της κοινωνικοποιητικής λειτουργίας της εκπαίδευσης,
  • στις διαδικασίες μέσω των οποίων το σύγχρονο σχολείο αλλά και η "παιδαγωγούσα κοινωνία"διαμορφώνει αξίες και συμπεριφορές για τον πολίτη της,

στα αποτελέσματα ερευνών σχετικών με τη σχέση των νέων με την πολιτική στις μέρες μας».

Στη Διάλεξη της περασμένης Τετάρτης, εντωμεταξύ, η Καθηγήτρια του Παν/μιου Κρήτης κα Α. Ζερβού παρουσίασε σε ένα πολυπληθές ακροατήριο ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα με τίτλο «Διαλέγοντας βιβλία για παιδιά : Αναζητώντας απαντήσεις σε εφτά ερωτήματα».

Η κα Α. Ζερβού τόνισε στην αρχή της ομιλίας της πόσο σημαντικό είναι για το κάθε παιδί, πέρα από την σωματική του ανάπτυξη, να ενηλικιωθεί και πνευματικά. Αυτή η πνευματική ανάπτυξη θα προέλθει μέσα από την μάθηση και τα ερεθίσματα που προσφέρουν τα βιβλία, στην αρχή σε εικονογραφημένη μορφή και, στη συνέχεια, με την χειραφέτηση που αποκτούν γύρω στα 7 τους χρόνια, ηλικία που μαθαίνουν να διαβάζουν μόνα τους. Τα παιδιά διαμορφώνουν μέσα από τα βιβλία την δική τους προσωπική αντίληψη και σχηματίζουν σε ατομικό επίπεδο τον δικό τους πνευματικό κόσμο. Εξάλλου, όπως τόνισε η ομιλήτρια, με την παρουσία και την ανάγνωση του βιβλίου στο σχολείο και στο σπίτι, καλλιεργείται η φιλαναγνωσία.

Η κα Ζερβού, μέσω της παρουσίασης ορισμένων συγκεκριμένων βιβλίων για μικρούς αλλά και για μεγάλους, έδωσε τις διαστάσεις των διαφόρων παραμέτρων που δημιουργούνται από τον κάθε συγγραφέα και τον σκοπό που έχει ή την εντύπωση, ιδεολογική και γνωστική, που προκαλεί συνειδητά ή ασυνείδητα στον μικρό ή τον μεγάλο αναγνώστη. Έδειξε και ξεφύλλισε στο ακροατήριό της διάφορα βιβλία που βοηθούν στην κοινωνικοποίηση και την πνευματικοποίηση των παιδιών και υπέδειξε στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς ότι καλό θα ήταν να διαβάζουν πρώτα οι ίδιοι τα βιβλία, να εμπιστεύονται το ένστικτό τους και, στη συνέχεια να τα διαβάζουν ή να τα δίνουν στα παιδιά τους. Υπογράμμισε πόσο καλό θα ήταν να γινόμαστε συναναγνώστες με το παιδί μας και τόνισε πως οι αναγνώσεις ανάμεσα στον κόσμο των ενηλίκων και των παιδιών είναι συγκοινωνούντα δοχεία.

Επίσης, ανέδειξε την σχέση που έχει το εξωσχολικό βιβλίο με την σχολική επίδοση, καθώς το πρώτο είναι που διευρύνει την κριτική ικανότητα και την σκέψη και, κατ? επέκταση, τα όρια του κόσμου. Στο σημείο αυτό, τόνισε ότι είναι απαραίτητο να υπάρχει μια μικρή βιβλιοθήκη σε κάθε σχολική τάξη καθώς με την παρουσία ολόκληρου του βιβλίου, τα παιδιά καταλαβαίνουν σημειολογικά ότι η γνώση δεν είναι αποσπασματική.

Επιπροσθέτως, μίλησε για την θετική προσφορά των ηλεκτρονικών υπολογιστών όσον αφορά τη χρήση τους στην άντληση πληροφοριών για να βρίσκουμε στοιχεία για βιβλία ή στην αναζήτηση των λογοτεχνικών σελίδων των Η/Υ. Γιατί, το βιβλίο πρέπει να δρα αντισταθμιστικά προς τον Η/Υ, δηλαδή, το ζητούμενο είναι να αναπτύσσονται σχέσεις συναλληλίας και όχι ανταγωνισμού μεταξύ βιβλίου και Η/Υ. Σήμερα, εξάλλου, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, παρατηρείται το φαινόμενο να διαβάζουμε παλιά παραμύθια που επικαιροποιούνται.

Τελικό συμπέρασμα, όπως σηματοδοτήθηκε από την Καθηγήτρια κα. Α Ζερβού είναι το γεγονός ότι το να μάθει κάποιος, μικρός ή μεγάλος, να διαβάζει βιβλία είναι χαρά αλλά χρειάζεται και μόχθο.  





« επιστροφή στη κατηγορία Πολιτισμός

Σημειρινή ημερομηνία Σάββατο, 23 Σεπ 2017

Αρθρογραφία