ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ

Εκτύπωση

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ

10/3/10


Στα πλαίσια του 3ου Ανοικτού Κύκλου Διαλέξεων που διεξάγεται με την συνεργασία του Παιδαγωγικού Τμήματος του Παν/μίου Κρήτης και του Δήμου Ρεθύμνης, στον χώρο του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης (Πινακοθήκη «Κανακάκις»), πραγματοποιήθηκε, την περασμένη Τετάρτη Διάλεξη με τίτλο «Κεντρικές διαστάσεις γονικής συμπεριφοράς : Πώς οδηγώ το παιδί μου στην προσαρμογή, την επιτυχία και την ευτυχία, στη ζωή και στο σχολείο» από τον Λέκτορα του Παν/μίου Κρήτης κ. Θ. Ελευθεράκη.

Ο κ. Ελευθεράκης, αφού παρουσίασε την ιδέα και τη μορφή, ανά τους αιώνες, της κοινωνικής ομάδας που ονομάζουμε «οικογένεια», ανέλυσε τον ρόλο της και τον στόχο της όσον αφορά την κοινωνικοποίηση των παιδιών. Στη συνέχεια, εξήγησε τον ρόλο των γονέων, την αλληλεπίδραση των μελών της οικογένειας, τις εξωτερικές επιδράσεις από την σχολική κοινότητα, τους συμμαθητές, τον ευρύτερο κοινωνικό κύκλο, στον οποίο σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν τα ΜΜΕ και οι κοινωνικές αντιλήψεις ανά εποχή και πώς όλα τα παραπάνω οδηγούν στην μετατροπή του νεογέννητου ανθρώπου από βιολογικό σε κοινωνικό ον.

Επίσης, αναφέρθηκε λεπτομερώς σε όλες τις μορφές γονεϊκής συμπεριφοράς και ανατροφής καθώς και στις κεντρικές διαστάσεις αυτής της συμπεριφοράς που, οδήγησαν το ακροατήριο, γονείς και εκπαιδευτικούς, σε μια σαφή αντίληψη της όσο το δυνατόν καλύτερης συμπεριφοράς, που είναι ένας συνδυασμός επιείκειας και ανεκτικότητας προς τα παιδιά , με μέτρο όμως και, σαφέστατα, σε συνάρτηση με δημοκρατικές και φιλελεύθερες αντιλήψεις μέσου όρου.

Η γονεϊκή συμπεριφορά, όπως τόνισε ο κ. Ελευθεράκης, είναι αυτή που ρυθμίζει τελικά τις κοινωνικές δεξιότητες, την σχολική επίδοση, την ψυχική υγεία και την κοινωνική ενσωμάτωση των παιδιών. Εξάλλου, όπως υπογραμμίστηκε από τον Ομιλητή, σύμφωνα με έρευνες τα παιδιά που αναθρέφονται από αυθεντικούς και έγκυρους γονείς είναι αυτά που συγκεντρώνουν υψηλά ποσοστά στην θετική κοινωνική συμπεριφορά και στην ορθή ανάπτυξη δεξιοτήτων.

Από την άλλη, τα προβλήματα στις αρχές διαπαιδαγώγησης των γονέων (ασυμφωνίες στην ανατροφή, αντιφατικές συμπεριφορές, ασυμφωνίες λόγων και έργων, υπερδόση υπερπροστατευτισμού, ποιοτικός ή μη χρόνος με τα παιδιά τους, διδαχή ή μη ελέγχου των παιδιών με τελικό σκοπό να μάθουν τον αυτοέλεγχο κλπ) οδηγούν τα παιδιά σε κοινωνική δυσπροσαρμοστικότητα και απομάκρυνση, τελικά, από την επιτυχία και την ευτυχία.

Όσον αφορά την σχολική κοινότητα, συζητήθηκε το κατά πόσον και ως ποιού σημείου είναι σωστή η γονεϊκή εμπλοκή και η γενικότερη συμμετοχή των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Επίσης, αναλύθηκε ο στόχος του σχολείου, σε ποιο δηλαδή βαθμό είναι γνωστικός και/ ή κοινωνικός. Τονίστηκε σε αυτό το σημείο, ότι πρέπει το σχολείο να δίνει εκτός από γνώσεις και μεταγνωστικές δεξιότητες, να ωθεί το παιδί να βρίσκει μόνο του πληροφορίες και να κρίνει διότι η «αμάσητη» γνώση δεν προσφέρει τίποτε.

Τέλος, υπογραμμίστηκε ότι ένα δημοκρατικό σχολείο πρέπει να έχει αναλυτικά προγράμματα, να προσφέρει ατομικά και ομαδικά πρότυπα και να μην προσφέρει η γενικότερη φιλοσοφία της εκπαίδευσης, ειδικά στο επίπεδο του Λυκείου έναν στείρο και μονοσήμαντο προσανατολισμό προς το Παν/μιο (όπως τώρα συμβαίνει) γιατί το γνωσιοκεντρικό εξεταστικό σύστημα απομακρύνει τους μαθητές από την κατάλληλη κοινωνικοποίηση και τελικά, στα τρία σοβαρά ζητούμενα: την προσαρμογή, την επιτυχία, την ευτυχία.

 

Σήμερα, Τετάρτη 10 Μαρτίου 2010 και ώρα 20:30 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης «Πινακοθήκη Κανακάκι»,  θα πραγματοποιηθεί  η 10η  Διάλεξη του 3ου Κύκλου , με θέμα: 

«Διαλέγοντας βιβλία για παιδιά: Αναζητώντας απαντήσεις σε εφτά ερωτήματα»

Ομιλήτρια στην αποψινή διάλεξη θα είναι η κα ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΖΕΡΒΟΥ, Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης,  Πανεπιστημίου Κρήτης.

Σύμφωνα με την εισηγήτρια, θα επιχειρηθεί η ακόλουθη προσέγγιση του θέματος :

« Τι προσφέρει η εξωσχολική ανάγνωση στο σημερινό παιδί με το υπερφορτωμένο πρόγραμμα;  Πώς μπορούμε ως γονείς ή ως δάσκαλοι να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αγαπήσουν το διάβασμα;  Με ποιους τρόπους θα ήταν δυνατόν να καλλιεργηθεί η φιλαναγνωσία στο σχολείο;  Μήπως στην κοινωνία της πληροφορίας ο ηλεκτρονικός υπολογιστής αντιστρατεύεται το έντυπο βιβλίο;  Ποια βιβλία είναι κατάλληλα για τα σημερινά παιδιά στον καιρό της οικονομικής κρίσης και της παγκοσμιοποίησης;  Πώς μπορούμε να γίνουμε επαρκέστεροι αναγνώστες και επαρκέστεροι συναναγνώστες;  Ποια σχέση έχει η φιλαναγνωσία με τη σχολική επίδοση ή η Παιδική Βιβλιοθήκη με το Σχολείο;»


 


« επιστροφή στη κατηγορία Πολιτισμός

Σημειρινή ημερομηνία Τρίτη, 16 Ιαν 2018

Αρθρογραφία