Oμιλία με θέμα την σχολική επιτυχία και τον ρόλο της οικογένειας

Εκτύπωση

Ομιλία με θέμα τη σχολική επιτυχία και τον ρόλο της οικογένειας

13/10/2009
της Εύης Κοσμά

Το Κέντρο Πρόληψης κατά των Ναρκωτικών Νομού Ρεθύμνης, στα πλαίσια των δράσεων που διοργανώνει για την οικογένεια, πραγματοποίησε την περασμένη Παρασκευή ομιλία, με θέμα "Η σχολική επιτυχία και ο ρόλος της οικογένειας". Η ομιλία έλαβε χώρα στο Σπίτι του Πολιτισμού, με εισηγητή τον κ. Αχιλλέα Προκοπίου, Παιδοψυχίατρο και Οικογενειακό θεραπευτή. 

Η διεξαγωγή της ομιλίας έγινε με έναν πρωτότυπο τρόπο, μιας και ο κ. Προκοπίου αρχικά έδωσε τον λόγο στους γονείς, καλώντας τους να αποτυπώσουν τη γνώμη τους για το θέμα της "επιτυχίας" στη ζωή του παιδιού, ενώ στη συνέχεια και με αφορμή όσα είχαν "τεθεί επί τάπητος" από τους γονείς, ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους οι γονείς θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν στο θέμα του ρόλου της οικογένειας στην επίτευξη της «επιτυχίας» του παιδιού τόσο στο σχολείο, όσο και στη ζωή του, αργότερα, ως ενήλικας.

Αυτό που τονίστηκε ιδιαίτερα είναι ότι εκείνο που έχει σημασία τελικά για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού, για την καλλιέργεια της αυτοκεκτίμησής του και γενικότερα για την επιτυχία σε διάφροουςρ τομείς της ζωής του είναι η καλή συναισθηματική σχέση του με τους γονείς.

Όταν οι γονείς δείχνουν στοργή και ενδιαφέρον στο παιδί και ενθαρρύνουν την ανεξαρτησία του, δίνοντάς του πρωτοβουλίες και αναθέτοντάς του ευθύνες, ανάλογα με την ηλικία ου, τότε το εκπαιδεύουν στο να μάθει να αναλαμβάνει την ευθύνη του εαυτού του. Η διαδικασία αυτή χρειάζεται να ξεκινήσει από πολύ νωρίς, ώστε όταν το παιδί μπει στη διαδικασία της μάθησης, να μπορεί να δράσει αυτόνομα και πιστέψει ότι μπορεί να τα βγάλει πέρα μόνο του.

Αντιθέτως, με τη συνεχή βοήθεια και πίεση των γονιών, δημιουργείται στο παιδί ηπεποίθηση ότι δεν είναι ικανό μόνο του να ανταποκριθεί στο ρόλο του ως μαθητής.

Σαν απάντηση, λοιπόν, στο ερώτημα "Πώς μπορεί να βοηθήσει η οικογένεια, ώστε το παιδί να αναπτύξει κίνητρα για μάθηση;", θα μπορούσαμε να απαντήσουμε ότι χρειάζεται:

  • Να αποδεχτεί το χρόνο και τον τρόπο που χρειάζεται κάθε παιδί για να μάθει
  • Να ενθαρρύνει την ανοιχτή επικοινωνία και τον διάλογο
  • Να αποδέχεται το παιδί όπως είναι, με τα δυνατά και τα αδύνατά του σημεία
  • Να επιβραβεύει όχι μόνο τα θετικά, αλλά και τις προσπάθειες του παιδιού
  • Να έχει ρεαλιστικές προσδοκίες, δηλαδή οι απαιτήσεις των γονέων να ανταποκρίνονται στην ηλικία και στις δυνατότητες του παιδιού
  • Να αποφεύγει τις συγκρίσεις
  • Να διαχωρίζει το ρόλο του παιδιού από το ρόλο του μαθητή και το ρόλο του γονέα από το ρόλο του δασκάλου. Το παιδί δε χρειάζεται ένα δεύτερο δάσκαλο στο σπίτι, αφού έχει ήδη έναν στο σχολείο. 

Σε συνάντηση που πραγματοποιήσαμε με την κα Νίκη Μπουγά, Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης Κατά των Ναρκωτικών για το Ρέθυμνο, η κυρία Μπουγά μας ενημέρωσε και για το συνολικό πρόγραμμα δράσεων για γονείς που αφορά στο διάστημα Οκτώβριος 2009 ? Ιανουάριος 2010 και έχει ως εξής:
 

"Το ξεκίνημα μιας σχέσης". Ομάδα 12 δίωρων εβδομαδιαίων συναντήσεων για γονείς με παιδιά προσχολικής ηλικίας (0-5 ετών).

"Ανακαλύπτοντας τον κόσμο έξω από την οικογένεια". Ομάδα 12 δίωρων εβδομαδιαίων συναντήσεων για γονείς με παιδιά σχολικής ηλικίας (6-11 ετών)

"Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε μαζί". Ομάδα 12 δίωρων εβδομαδιαίων συναντήσεων για γονείς με εφήβους (12-18 ετών).

Οι δηλώσεις συμμετοχής γίνονται δεκτές μέχρι τις 16 Οκτωβρίου 2009, ενώ για πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο Κέντρο Πρόληψης, στα τηλ. 28310-50100 & 28310-20391. Η συμμετοχή είναι δωρεάν.

 


« επιστροφή στη κατηγορία Πολιτισμός

Σημειρινή ημερομηνία Πέμπτη, 18 Ιαν 2018

Αρθρογραφία