Διαδημοτική Ναυτιλιακή εταιρία της Τ.Ε.Δ.Κ.;

Εκτύπωση

Διαδημοτική Ναυτιλιακή εταιρία της Τ.Ε.Δ.Κ.;

Τι έκανε ο Δήμος Καλύμνου για τη Κάλυμνο, τι κάναμε εμείς για  ... εμάς και τι δύναται να καρποφορήσει αν κάποια γόνιμα μυαλά ενωθούν για το κοινό καλό.

Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας ήττας και τι ίσως μπορούμε να κάνουμε για να την αποφύγουμε. 

          19/08/09
 
του Βασίλη
Κασιμάτη

Επειδή μας αρέσει να λέμε τα πράγματα έξω από τα δόντια και επειδή καλό είναι η αλήθεια πάντα να θριαμβεύει για το κοινό καλό θα εξιστορήσουμε κοντολογίς το τι γίνεται στη Κάλυμνο, τι γίνεται στην Cretan Lines και το κυρίως μενού του δημοσιεύματος περιλαμβάνει μια πρόταση αρκετά δελεαστική και κατά τη γνώμη μας ιδιαίτερα πρόσφορη.

Η Κάλυμνος

Προ ενός και πλέον μηνός δημοσιεύσαμε μια προσπάθεια του Δήμου της Καλύμνου, αυτού του ακριτικού μικρού νησιού, σχετικά με τη γόνιμη έως τώρα αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής τους σύνδεσης. Να θυμίσουμε ότι και η Κάλυμνος ορφάνεψε ακτοπλοϊκά πριν από καιρό και έκτοτε καταβάλλεται προσπάθεια από τους τοπικούς της φορείς να βρεθεί ναυτιλιακή λύση για το λιμάνι τους.

Ένα λιμάνι που εξυπηρετεί μόνο δεκαπέντε χιλιάδες κατοίκους ενός νησιού μόλις 111 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Το Ρέθυμνο

Και λέμε μόλις, διότι ενώ η Κάλυμνος φαίνεται να το έχει πάρει ζεστά το πράγμα εμείς εδώ στο δικό μας Ρέθυμνο ένα χρόνο τώρα αρκούμαστε στο να κάνουμε σχέδια επί σχεδίων, συναντήσεις, δεξιώσεις & γκαλά.
Ένα Ρέθυμνο όμως των 1500 τετραγωνικών χιλιομέτρων, ένα Ρέθυμνο των εκατόν τριάντα χιλιάδων κατοίκων, της τρισδιάστατα μεγαλύτερης (συγκριτικά με τη Κάλυμνο) διακίνησης εμπορευμάτων, των εκατοντάδων χιλιάδων επισκεπτών ετησίως, ένα Ρέθυμνο που αποδεδειγμένα πριν από 10 και πλέον χρόνια συντηρούσε όχι ένα αλλά δύο βαπόρια!!
Ας μην αμελούμε και την Ρεθυμνιώτικη μεγάλη συνάθροιση της ομογένειας, η οποία ποτέ δεν έπαψε να συρρέει κατά χιλιάδες πίσω στη πατρίδα με την όποια ευκαιρία, οφθαλμοφανέστατη απόδειξη - η τεράστια φετινή παρουσία των ομογενών στα χωριά κατά τη διάρκεια του δεκαπενταύγουστου.
Αυτό το Ρέθυμνο που σε τελευταία ανάλυση έχει ένα λιμάνι που όλοι γνωρίζουμε ότι ο επιβατικός & μεταφορικός τους όγκος είναι τέτοιος που θα τον ζήλευαν πολλά άλλα λιμάνια της χώρας που έχουν καθημερινή εξυπηρέτηση και αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο.

Ας μην ξεχνάμε και κάτι που είχε ειπωθεί καιρό τώρα, ότι αν το Ρέθυμνο αποκτήσει ένα αξιόλογο βαπόρι για τις ανάγκες του, τότε πολλοί είναι αυτοί που και από το Δυτικό Ηράκλειο ή τα Ανατολικά Χανιά θα ταξιδεύουν από Ρέθυμνο για τους δικούς τους προσωπικούς λόγους...!
Βλέπετε το Ρέθυμνο είναι στη μέση των δύο νομών και αυτό δεν αλλάζει!
Επιπροσθέτως να αναφέρουμε ότι το Ρέθυμνο στα τέλη της δεκαετείας του ΄90 είχε 2 βαπόρια σε διπλωμένη γραμμή.

Αν κανείς αναλογιστεί και προσθέσει τα έσοδα της κίνησης των πλοίων «Αρκάδι» & «Πρέβελη» αφαιρώντας τα έξοδα του ενός βαποριού θα λάβει ένα σημερινό υποθετικό αποτέλεσμα που εμφανίζει μια κερδοφορία αρκετά ανώτερη από αυτή που παρουσιάστηκε στην προ μηνών μελέτη που εκπονήθηκε από την Νομαρχία Ρεθύμνου και ανέλαβαν οι κ.κ. Θ.Παπαδόπουλος, Γ.Σταθάκης και Κ. Πηγουνάκης του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Ερχόμαστε λοιπόν σήμερα να επαναλάβουμε κάποια πράγματα διότι ... επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως. Είναι επιβεβλημένο το Ρέθυμνο να αποκτήσει και σύντομα μάλιστα το δικό του καράβι. 

Χτυπήματα «κάτω από τη μέση»

Από την άλλη μεριά η πορεία που έχει λάβει η προσπάθεια που καταβάλλουν εδώ και πολλούς μήνες οι συμμετέχοντες στο συνεταιριστικό σχήμα CRETAN LINES, δεν έχει αποδώσει καρπούς. Ειδικά και μετά το τελευταίο χτύπημα που έγινε «κάτω από τη μέση»... τα πράγματα έχουν πάρει μια άσχημη τροπή. Αναφερόμαστε βέβαια στα κακά μαντάτα του Υπουργείου Εσωτερικών, όπου δια των νομικών εκπροσώπων του αρνήθηκαν στην εταιρία τη δυνατότητα να εισπράξει τα χρήματα όπου της είχαν υποσχεθεί η Νομαρχία, ο Δήμος Ρεθύμνης, το Λιμενικό Ταμείο αρκετοί άλλοι Δήμοι και υφιστάμενοι οργανισμοί τους.

Με λίγα λόγια το Υπουργείο γνωμοδότησε αρνητικά στην CRETAN LINES αφού κάποιοι με αρκετά μεγάλη δύναμη, το περασμένο Δεκέμβριο σύμφωνα με έγκυρες πηγές της εφημερίδας μας, φρόντισαν να αλλάξει «ελαφρώς» ο κώδικας των Ο.Τ.Α. έτσι ώστε η προσπάθεια του Ρεθύμνου να αποβεί άκαρπη.

Έτσι λοιπόν και αν θέλετε και λόγω της τεράστιας κρίσης που διερχόμαστε, η CRETAN LINES φαίνεται να γονατίζει μπρος στα συγκυριακά φαινόμενα αλλά και στις μεθοδευμένες κινήσεις εναντίον του λιμανιού μας. 

Η CRETANLINES και τι δεν πήγε καλά. 

Βέβαια για να είμαστε και ακριβοδίκαιοι, θα πρέπει να κοιτάμε πάντα και τη δική μας καμπούρα, θέλοντας να πω με αυτό ότι μέρος της ευθύνης βαρύνει και ορισμένα στελέχη του συνεταιριστικού σχήματος με πολλά λάθη που έγιναν από μεριάς μερίδας του προσωρινού προεδρείου. 

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Στη συγκέντρωση που έγινε στο στάδιο Μελίνα Μερκούρη στις 26 του περασμένου Οκτώβρη προέκυψε η ομάδα που σχημάτισε της CRETAN LINES και απαρτίστηκε από 50 μέλη. Τότε είχε εκφραστεί δημόσια μάλιστα και το ενδιαφέρον για αγορά ενός καραβιού περί τα τριάντα πέντε εκατομμύρια ευρώ.
Στο τέλος ψάχναμε όπως δημοσιεύσαμε και σε παλαιότερο άρθρο μας, βαπόρια των 2.000.000 ευρώ μεταξύ των κάποιων (σκραπ) καταλόγων που παρουσιάζουν πλωτά προς «απόσυρση».
Αυτό σαφέστατα έκαμψε την αξιοπιστία του κόσμου.

Ως όμως το μεγαλύτερο λάθος χαρακτηριστικά αναφέρουμε, την εμμονή μιας συγκεκριμένης ομάδας, όπου ενώ ήταν πολλοί αυτοί οι οποίοι έλεγαν ότι δεν θα αποδώσει το συνεταιριστικό σχήμα λαϊκής βάσης, κάποιοι επέμειναν σε αυτό παίρνοντας το βάρος της ευθύνης επάνω τους, αναλαμβάνοντας όμως και την όποια ευθύνη - της όποιας ενδεχόμενης αποτυχίας - που όμως πιότερο τώρα παρά ποτέ είναι προ των πυλών.

Μάλιστα όταν πάρθηκε η απόφαση για τη σύσταση συνεταιριστικού σχήματος, είδαμε πολλές αποχωρήσεις αξιόλογων στελεχών της πενηνταμελούς ομάδας με το σκεπτικό ότι έτσι το πράγμα δεν θα τσουλήσει.

Για την ιστορία μάλιστα, ένα μέρος των «αποστατών» όπως αδίκως χαρακτηρίστηκαν τότε, απορροφήθηκε σε άλλο ναυτιλιακό σχήμα όπου με ιδιωτικά κεφάλαια καταβάλλουν τις δικές τους προσπάθειες για την αποκατάσταση της γραμμής Ρεθύμνου - Πειραιά και αναφερόμαστε στην κίνηση της επονομαζόμενης Α.Ν.Ε.Ρ.

Σε λίγο καιρό θα μπορέσουμε να είμαστε σε θέση να δημοσιεύσουμε και για αυτή την εταιρία, για την οποία σύμφωνα με δημοσιογραφικές πηγές της εφημερίδας μας αναζητά ήδη γραφεία στο Ρέθυμνο.

Τέλος τα λιγοστά αυτά στελέχη που επέμειναν στο να ιδρυθεί τελικά συνεταιριστικό σχήμα Λαϊκής Βάσης, προτείνοντας μάλιστα και «δικλείδες ασφαλείας» για το μεγάλο χαμό που πίστευαν ότι θα ερχόταν, νομίζοντας ότι έτσι ο κόσμος θα σύρρεε καθημερινά κατά χιλιάδες να αγοράζει συνεταιριστικές μερίδες των «500», σήμερα έβγαλαν το κοστούμι τους και δεν εμφανίζονται πουθενά.

Σήμερα αυτοί που «πήραν πάνω τους το ζήτημα» εμφανώς απουσιάζουν ενώ θάπρεπε να δώσουν κάποιες ντρίτες εξηγήσεις του γιατί απέβη άγονη τουλάχιστον έως τώρα, η προσπάθεια της Cretan Lines.

Καθίσταται σαφές ότι μια ενδεχόμενη αποτυχία της Cretan Lines, ισοδυναμεί με μια μεγάλη αποτυχία του Ρεθύμνου κι αν θέλετε ακόμα, με την τελευταία μας ευκαιρία. Και αυτό γιατί ο λαός λέει:
«μια του κλέφτη, δυό του κλέφτη, τρεις και η καλή του...»

Με μια πρώτη αποτυχία της πρώην «Ρεθυμνιακής» και δεύτερη της Cretan Lines το Ρέθυμνο δεν θα έχει ξανά την ευκαιρία να ιδρύσει κάτι δικό του και θα αρκείτε στην όποια γενναιοδωρία του όποιου «περαστικού εφοπλιστή» θέλει να κάνει την αρπαχτή του !!
Είναι αυτό που επίσης λέει ο λαός μας ... «το κάψαμε το χαρτί μας».
Αυτό δυστυχώς είναι και το μεγάλο κακό που θα μας βρει σε περίπτωση που κάψουμε τελικά και αυτή τη φορά το χαρτί μας εδώ στο Ρέθυμνο.
Και τότε χορός τρελός για τους «γύρω» ...

Στο δια ταύτα

Εν τοιαύτη περιπτώση κάποιοι από το Δ.Σ. της Cretan Lines βλέποντας το βαπόρι τυχόν να βουλιάζει αναζητούν εναγωνίως λύση στο πρόβλημα.
Πριν από μερικές εβδομάδες μια ομάδα από την Cretan Lines επικοινώνησε μαζί μας και μας ανάφερε ένα σκεπτικό το οποίο τελικά δύναται να αποβεί γόνιμο υπό κάποιες προϋποθέσεις. Από εκεί η εφημερίδα ξεκίνησε μια έρευνα και προσπάθησε να "γονιμοποιήσει" αυτή την πρόταση.

Βλέποντας το δημοσίευμα για τη Κάλυμνο (εκεί και ο λόγος της σημερινής μας επανάληψης στο θέμα Κάλυμνος) οι κύριοι που κατέθεσαν την αναρωτήθηκαν αν ένα διαδημοτικό μοντέλο θα μπορούσε να κυοφορήσει γόνιμες σκέψεις και τελικώς τη λύση που όλοι μας περιμένουμε.
Εν κατακλείδι και αφού ερευνήσαμε εις βάθος το θέμα εξετάζοντας πάρα πολλές παραμέτρους, σήμερα ερχόμαστε να προτείνουμε με σταράτα λόγια μια νέα πρόταση για την αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής μας απομόνωσης η οποία έχει ως εξής:

Ίδρυση μιας νέας διαδημοτικής ναυτιλιακής εταιρίας!

Οι έντεκα δήμοι του Νομού Ρεθύμνου μπορούν να ιδρύσουν τάχιστα ένα νέο ναυτικό σχήμα επωφελούμενοι του Νόμου 1632 ο οποίος αναφέρει ότι με κεφάλαιο μόνο πέντε χιλιάδων ευρώ μπορεί να συσταθεί άμεσα ένα τέτοιο ναυτικό εταιρικό σχήμα.
Ακολούθως αυτό το σχήμα μπορεί να εκμεταλλευτεί τις «ζουμερές» παραγράφους της εγκυκλίου που κάνει λόγο για τα πλεονεκτήματα των νησιωτικών ναυτικών εταιριών και αναφερόμαστε ιδιαίτερα στο μεγάλο ύψος των επιδοτήσεων που δύναται να λάβουν ναυτικές εταιρίες με έδρα και τη Κρήτη.
Έπειτα ... πέσε πίτα να σε φάω! Τα υπόλοιπα είναι εύκολα αν παρ? ελπίδα ασχοληθούν γόνιμα μυαλά για το κοινό καλό του Νομού μας.

Συστήνεται αυτή τη διαδημοτική ναυτική εταιρία η οποία ΔΕΝ - και το τονίζουμε - δεν θα απαρτίζεται από αιρετούς, Δημάρχους & Δημοτικούς Συμβούλους αλλά από
φωτό αρχείου από προγενέστερη
συνεδρίαση της Τ.Ε.Δ.Κ.
  διορισμένα έμμισθα στελέχη, τεχνοκράτες και γνώστες του ναυτιλιακού αντικειμένου.

Έλεγχο σε αυτή την εταιρία θα ασκεί η Τ.Ε.Δ.Κ. (Τοπική Ένωση Δήμων & Κοινοτήτων) με το εκάστοτε προεδρείο της. Σήμερα πρόεδρος της Τ.Ε.Δ.Κ. είναι ο Δήμαρχος Αρκαδίου κ. Μανώλης Μανωλακάκης. Αύριο θα είναι κάποιος άλλος Δήμαρχος και ούτω καθ΄ εξής.

Κατά αυτό το τρόπο και πλήρης διαφάνεια΄θα υπάρχει και ευδόκιμη μάχη για την "καρέκλα" δεν υφίσταται σε καμία περίπτωση και κυρίως το σχήμα αποκτά έν τη γενέση του και εξ ορισμού, τη πλήρη έμπιστοσύνη και την αμέριστο συμπαράσταση των Ρεθυμνιωτών στο καθολικό συνολό τους.
Τα παθήματα μας έχουν γίνει μαθήματα και έτσι σήμερα είμαστε σε θέση να λέμε ότι για κάποια ζητήματα είμαστε βέβαιοι, όταν κάνουμε λόγο για τη κοινή γνώμη πάνω στι θέμα αυτό!

Επί τω πρακτέω

Το σημαντικότερο είναι ότι οι Δήμοι κάνοντας χρήση των ταμείων από τους υφιστάμενους οργανισμούς, θα μπορούν να συμπυκνώσουν υπό ενός κοινού φορέα τη χρηματοδότηση της αγοράς Ρεθυμνιώτικου καραβιού.
Θα μπορούν να κάνουν πράξη στη δική τους διαδημοτική εταιρία αυτά που υπόσχονταν νωρίτερα στην Cretan Lines, δηλαδή την κατάθεση χρηματικών κονδυλίων για τον ίδιο σκοπό. Ας μην ξεχνάμε ότι αρκετοί Δήμοι και οργανισμοί είχαν δηλώσει το οικονομικό «παρών» σε αυτή την κίνηση του Ρεθυμνιώτικου συνεταιριστικού σχήματος.

Ήρθε η ώρα του «όπερ έδει δείξαι» και ήρθε επίσης και η ώρα να ακολουθήσουν και οι άλλοι δήμοι με τους υφιστάμενους οργανισμούς τους. 

Για παράδειγμα ο Δήμος Συβρίτου με το Δήμο Κουρητών, που δεν θεωρούνται και ως πλούσιοι Δήμοι στο Νομό μας, εντούτοις κατάφεραν όμως και συγκέντρωσαν τα χρήματα, από μια υφιστάμενη διαδημοτική τους επιχείρηση, την ΑΜΑΡΙ Α.Ε. - ΧΥΤΑ Αμαρίου και επένδυσαν ένα εκατομμύριο-τριακόσιες χιλιάδες ευρώ φέτος σε μια απλή ξενοδοχειακή μικρή μονάδα την ΠΑΝΑΚΡΟΝ στη Σχολή Ασωμάτων με σαφώς μικρότερο δείκτη ανταποδοτικότητας.

Και άλλοι Δήμοι επενδύουν ενίοτε παρεμφερή ποσά σε τέτοιους ή άλλου είδους δραστηριότητες. Αυτό σημαίνει ότι δημοτικές επιχειρήσεις μπορούν να συνεισφέρουν με τους πόρους τους όπως επίσης παραδειγματικά αναφέρουμε την Δ.Ε.Υ.Α.Ρ. αποδεικνύοντας ότι μπορούν να δώσουν και ... να σώσουν.

Αν λοιπόν οι έντεκα Δήμοι μέσω της Τ.Ε.Δ.Κ. βρουν τον τρόπο (και είμαστε σίγουροι ότι μπορούν) και επενδύσουν τέτοια ποσά όπως αυτά που κατάφεραν και  βρήκαν οι Δήμοι Συβρίτου & Κουρητών, τότε αγαπητοί μας αναγνώστες μιλάμε ότι αυτή η νέα διαδημοτική ναυτική εταιρία θα μπορεί να αγοράσει πολύ σύντομα το καλύτερο βαπόρι για το Ρέθυμνο.

Αν βέβαια οι Δήμαρχοι το αποφασίσουν! Καθίσταται σαφές ότι όταν μιλάμε για πολιτικό κόστος συνήθως ο νου μας πάει σε κάτι που δεν πράξαμε.
Αυτή τη φορά προκύπτει πολιτικό κόστος αν δεν πράξουν κάποιοι ... το «κάτι»!

Αξίζει να σχολιάσουμε ότι η κεφαλαιοποίηση των κερδών της διαδημοτικής αυτής ναυτιλιακής εταιρίας θα επιστρέψει στους δήμους ανάλογα με το ποσό που θα έχουν καταθέσει (συνεισφέρει), σημαντικά οικονομικά οφέλη.
Συνεπώς οι δημότες των Δήμων θα είναι πολλαπλά επωφελημένοι.

Και καράβι δικό τους να μεταφέρει αυτούς και τις οικογένειές τους από το δικό τους λιμάνι με ασφάλεια, χωρίς ΒΟΑΚ και τα τοιαύτα και επιστροφή των κερδών από τη διαδημοτικήεπισχείρηση απ ευθείας στο Δήμο τους με στόχο και την περαιτέρω ανάπτυξη του τόπου μας και σε άλλους διαφερετικούς τομείς!
Επιπροσθέτως να αναφέρουμε ότι σε αυτή την εταιρία θα μπορούν να αγοράσουν μετοχές και ιδιώτες ή άλλες εταιρίες αλλά αφού θα είναι διαδημοτική καθίσταται σαφές ότι θα ανήκει στο Ρεθυμνιώτικο λαό και μόνο σε αυτόν. 

Διαχείριση εταιρίας (Management)

Αυτά βέβαια που γράφουμε έχουν προέλθει ύστερα από μεγάλη έρευνα, από πολλών μηνών ενασχόληση στο ναυτιλιακό ζήτημα & πρόβλημα του Ρεθύμνου, αλλά και από σειρά ετών ναυτιλιακής & τουριστικής εμπειρίας.
Σε αυτό το πλαίσιο κάναμε και κάποιες συζητήσεις με ορισμένους Δημάρχους.
Προέκυψε το ερώτημα για το πώς μπορεί να λυθεί το διαδικαστικό πρόβλημα της διαχείρισης μια τέτοιας εταιρίας.
Πληρώματα, συμφωνίες με πετρελαϊκές εταιρίες, ναύλα, μηχανολογικά ζητήματα, συμφωνίες με τις μεταφορικές εταιρίες, ναυτιλιακός ανταγωνισμός και άλλα πολλά τέτοια θέματα που καθημερινά αντιμετωπίζει μια ναυτιλιακή εταιρία θα κληθεί ίσως η Cretan Lines ή όποια άλλη ικανή εταιρία, να αναλάβει το μάνατζμεντ (management) σε συνεργασία με τα δύο-τρία αξιόλογα διευθυντικά στελέχη της διαδημοτικής ναυτικής εταιρίας που όπως προαναφέραμε πρέπει να προσληφθούν.
Μια πετυχημένη συνταγή δεν την αλλάζεις ποτέ και αυτό (management) είναι ένα ευδόκιμο μοντέλο που έχει δώσει πολλαπλές επιτυχίες σε πάρα πολλούς τομείς της ζωής μας.

Αυτό αγαπητοί αναγνώστες μας είναι η λύση που κατόπιν ωρίμου σκέψεως σας παραθέτουμε.
Την καταθέτουμε με πλήρη επίγνωση του τι λέμε και με μεγάλο σεβασμό σ
Ο Δήμαρχος Αρκαδίου & πρόεδρος
της ΤΕΔΚ κ.Μανώλης Μανωλακάκης
το Ρεθυμνιώτικο ακτοπλοϊκό μείζον πρόβλημα.

Γόνιμα μυαλά, δήμαρχοι στη πλειονότητά τους, καλούνται τώρα να κυοφορήσουν αυτή τη πρόταση που επαναλαμβάνουμε αρχικά προήλθε από συγκεκριμένα στελέχη του προεδρείου της Cretan Lines.

Προτείνουμε λοιπόν επισήμως στον Δήμαρχο Αρκαδίου κ. Μανώλη Μανωλακάκη να θέσει το θέμα στην επόμενη συνεδρίαση της Τ.Ε.Δ.Κ. της οποίας είναι πρόεδρος, με σκοπό να λάβουν τη "σκυτάλη" οι Δήμαρχοι -  μέλη της Ένωσης, για το καλό του Νομού και το μέλλον των παιδιών μας. 

Με τσι γειές μας ...


 


« επιστροφή στη κατηγορία Ρέθυμνο

Σημειρινή ημερομηνία Πέμπτη, 19 Οκτ 2017

Αρθρογραφία