Τουρισμός;. Δεν πάμε καλά!

Εκτύπωση

Τουρισμός; Δεν πάμε καλά!

Τι συμβαίνει στο τουρισμό του Ρεθύμνου;
Τι μέλλει γενέσθαι;

           6/08/09


του Βασίλη
Κασιμάτη
Το Ρέθυμνο είναι μια επαρχιακή πόλη όπως όλες οι άλλες της Ελλάδας. Το ότι βρίσκεται πάνω στη θάλασσα σε συνδυασμό με τη πλούσια ιστορία και το βαρύ πολιτιστικό στοιχείο που την περιβάλει και το οποίο προέρχεται και από τις πολυπολιτισμικές  επιρροές του παρελθόντος, έχει εγκαθιδρύσει από τα τέλη της δεκαετίας του ΄60 ένα μεγάλο τουριστικό ρεύμα σε όλο το νομό με αιχμή του δόρατος τη ομώνυμη μαγευτική μας πόλη.
Ως αποτέλεσμα, εδώ και πολλά χρόνια οι μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς έχουν συμπεριλάβει το Ρέθυμνο ως έναν από τους σοβαρούς τουριστικούς προορισμούς.

Έτσι και οι κάτοικοι πλέον θεωρώντας ότι ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία του τόπου μας, έχουν μυηθεί σε αυτό το κλίμα και ασχολούνται με το τουρισμό, δραστηριοποιούνται στο τουρισμό, σπουδάζουν το τουρισμό, ζουν από το τουρισμό, χτίζουν το μέλλον των παιδιών τους από το τουρισμό!

Αυτά όλα δυστυχώς ανήκουν στην ιστορία.

Σήμερα η εικόνα του τουριστικού Ρεθύμνου είναι απογοητευτική.
Σήμερα το Ρέθυμνο έχοντας όλα αυτά τα χρόνια βασίσει τη λύση του γενικού βιοποριστικού προβλήματος  στο αμιγώς τουριστικό εισόδημα, αντιμετωπίζει τεράστιο οικονομικό πρόβλημα από την προαναφερθείσα απογοητευτική εικόνα.

Σε μια προσπάθεια να εστιάσουμε στη πηγή του προβλήματος ασχοληθήκαμε με μια έρευνα ώστε να βρούμε το τι φταίει και έχουμε ξαφνικά βρεθεί σε αυτή τη δριμύτατη κατάσταση.

Με σύντομους σχολιασμούς λοιπόν σας παραθέτουμε τους τίτλους των προβλημάτων με σειρά ανάλογα του ειδικού τους βάρους.
Επτά σημεία για το οποία η εφημερίδα μας θεωρεί ως τα σημαντικότερα και που ευθύνονται κατά κύριο λόγο στη σημερινή εικόνα που παρουσιάζουν οι άδειοι δρόμοι  της παραλιακής ζώνης & της παλιάς πόλης του Ρεθύμνου, αλλά και των νότιων τουριστικών χωριών του Νομού.

1)Παγκόσμια οικονομική ύφεση. Σαφέστατο είναι ότι όταν συζητάμε εν καιρώ πολέμου αναζητώντας οικονομική άνθηση, θα πρέπει να είμαστε κατ ελάχιστον ερασιτέχνες.
Και επειδή η παγκόσμια κρίση που έχει επέλθει θυμίζει πολεμικό τοπίο, απλώς συνιστούμε υπομονή. Υπομονή, σύνεση και κυρίως προγραμματισμό. Ο καλός και μεθοδευμένος τουριστικός προγραμματισμός θα παρουσιάσει ασθενέστερα τα βέλη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης εναντίον μας.

2)Ισχνή τουριστική προβολή της Νομαρχίας. Ας μιμηθούμε όπως έχουμε και αλλού δημοσιεύσει, άλλους νομούς και το πώς προβάλουν το δικό τους τουριστικό προϊόν. Ακόμα και το Λασίθι έχει παρουσιάσει ένα αξιόλογο έργο τουριστικής προβολής με συχνότατες αναμεταδόσεις σε εγχώρια τηλεοπτικά μέσα αλλά και με σημαντικές συμμετοχές σε Διεθνή Τύπο. 

3)Ισχνή τουριστική προβολή των συναρμόδιων φορέων και κυρίως του ξενοδοχειακού συλλόγου. Εδώ εμφανίζονται τα μέλη αυτού του συλλόγου, ξενοδόχοι στην συντριπτική τους πλειοψηφία, να τους ενδιαφέρει πιότερο η δική τους μονάδα, υπογράφοντας συμβόλαια all inclusive (όπου αναλύουμε πιο κάτω τον ορισμό) αδιαφορώντας σε πολλά ζητήματα όπως μας καταγγέλλουν οι εστιάτορες και οι τοπικοί τουριστικοί πράκτορες. 

4)All inclusive. Οι τουρίστες με τα «βραχιολάκια» που μαντρώνονται από τουριστικούς πράκτορες και ξενοδόχους, «εντός των πυλών» μιας τουριστικής μονάδας η οποία περιλαμβάνει και πουλάει τα πάντα έως και σουβλάκια, μην αφήνοντας το περιθώριο στο τουρίστα να ψωνίσει ούτε ένα «Τσολιαδάκι» στην έξω αγορά!
Πολυσυζητημένο το πρόβλημα αυτό, λαίλαπα κατά πολλούς επαΐοντες του χώρου και για το οποίο αναζητείται άμεση λύση πριν σκάσει σαν ατομική βόμβα τις επόμενες χρονιές στα κεφάλια μας. 

5)Η Ελληνική ακρίβεια. Είμαστε ακριβός προορισμός έναντι άλλων Μεσογειακών χωρών που προσφέρουν το προϊόν τους σε αρκετά ελκυστικότερες τιμές.
Το κακό διογκώνεται με τη γενικότερη ακρίβεια της Ελλάδας αφού η Κρήτη συγκριτικά με άλλες περιοχές της χώρας εμφανίζεται οικονομικότερη.
Πάραυτα όμως μας παίρνει και εμάς εδώ στη Κρήτη η μπάλα, αφού οι τουριστικοί οργανισμοί, όταν ασχολούνται με μια χώρα κοιτούν το θέμα συγκεντρωτικά και τους ενδιαφέρει η διασπορά σε πολλά σημεία, στη προσπάθεια και οι ίδιοι να εμφανίζονται ελκυστικότεροι στον ανταγωνισμό. Πωλούν Ισπανία ή Τουρκία αφού το σύνολο της χώρας έχει μια τιμολογιακή ομοιογένεια. 

6)Η εγκληματικότητα στο Ρέθυμνο. Έχει και αυτή διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην τουριστική μας ύφεση αφού διαμορφώνει αναμφισβήτητα ένα άκρως αρνητικό κλίμα στην εγχώρια κυρίως τουριστική αγορά.
Διασυρμός είναι η λέξη η οποία αρμόζει το τελευταίο καιρό στο τόπο μας αφού η παραβατικότητα έχει λάβει ανεξέλεγκτες πλέον διαστάσεις. Δυστυχώς το Ρέθυμνο έχει δώσει μια μεγάλη αρνητική εικόνα αφού συμμετέχει ενεργά ως όνομα σε μεγάλες εγκληματικές υποθέσεις της χώρας μας, ενώ και το τοπικό μας κακουργιοδικείο ... «έχει πήξει στη δουλειά»!!
Πριν λίγες εβδομάδες, καθηγητής από το Πανεπιστήμιο Κρήτης μας ανέφερε ότι έχει στα χέρια του στοιχεία για το ότι υπάρχουν Ελληνικές οικογένειες που δεν στέλνουν πλέον τα παιδιά τους στο Ρέθυμνο για να σπουδάσουν κι ας πέρασαν εκεί, - φοβούμενοι - και ιδιαίτερα ύστερα και από τη δολοφονία του φοιτητή πριν από αρκετούς μήνες. Μα και οι φοιτητές κατά κάποιο τρόπο, τουρίστες θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν αφού εντάσσονται και αυτοί στην αύξηση του τουριστικού εισοδήματος του Νομού.
Ίσως ήρθε ο καιρός να αντιληφθούν ορισμένοι ότι βραχυπρόθεσμες λύσεις που σχετίζονται με αρπαχτές και κομπίνες, μακροπρόθεσμα το πληρώνουν τα παιδιά ακόμα και των ίδιων των πρόσκαιρα επωφελημένων. 

7)Η ανύπαρκτη ακτοπλοϊκή σύνδεση έχει βάλει και αυτή το χεράκι της. Εδώ θα πρέπει όμως να τονίσουμε ότι το γεγονός ότι το λιμάνι μας δεν έχει βαπόρι από της 7 Σεπτεμβρίου του 2008 συμβάλει κυρίως σε μια αύξηση τιμών στα προϊόντας μας λόγω ακριβότερων μεταφορικών.
Το να επικαλούνται όμως διαρκώς οι συναρμόδιοι φορείς την ελλιπή ακτοπλοϊκή σύνδεση με το Πειραιά ως μείζον ανασταλτικό ζήτημα για το μέλλον του τουρισμού εμείς το ονομάζουμε στρουθοκαμηλισμό και είναι κάτι για το οποίο δεν δεχόμαστε ότι παίζει τόσο σημαντικό ρόλο. Είναι εύκολο να αναζητούμε εξιλαστήρια θύματα στην ανικανότητά μας.
Σαφώς αν είχαμε το δικό μας βαπόρι όπως παλιά, τα πράγματα θα ήταν ελαφρώς καλύτερα. Άξιον σχολιασμού όμως είναι το γεγονός ότι άλλοι όμως σημαντικά κερδοφόροι τουριστικοί προορισμοί σε Ελλάδα και εξωτερικό βρίσκονται πολλές φορές σε πολύ μεγαλύτερη απόσταση από αεροδρόμια και λιμάνια, εντούτοις όμως τα καταφέρνουν μια χαρά.

Ας μην τα ρίχνουμε λοιπόν όλα στην ακτοπλοϊκή μας ορφάνια. Ας μην ψαχνόμαστε για το τι κάνει η πολιτεία για εμάς αλλά για το τι κάνουμε εμείς ? για εμάς! 

Τέλος σε αυτό που θα ήθελα να εστιάσω είναι ότι αν δεν αλλάξουμε εμείς οι ίδιοι νοοτροπία, αν δεν πάψουμε να είμαστε αδιάφοροι σαν λαός και αν δε τιμωρήσουμε πραγματικά τις πολιτικές πρακτικές που μας έφεραν σε αυτό το σημείο, δυστυχώς θα κληροδοτήσουμε στα παιδιά μας ένα γκρίζο τοπίο και αυτό είναι ακόμα χειρότερο από τις δύσκολες ημέρες που διανύουμε. 

Με τσι γειές μας ...

 

 

 


« επιστροφή στη κατηγορία Ρέθυμνο

Σημειρινή ημερομηνία Πέμπτη, 19 Οκτ 2017

Αρθρογραφία