Οι αποφάσεις των ΣΕΔΗΚ και ΣΠΑΚΕ για την απόρριψη του αιτήματος αναγνώρισης του Κρητικού ελαιολάδου

Εκτύπωση

Οι αποφάσεις των ΣΕΔΗΚ και ΣΠΑΚΕ για την απόρριψη του αιτήματος αναγνώρισης του Κρητικού ελαιολάδου

Μετά την αριθ.301065/13-5-09 Απόφαση  του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης (ΥΑΑΤ) με την οποία απορρίπτει το αίτημα του Συνδέσμου Προστασίας και Ανάδειξης Κρητικού Ελαιολάδου (ΣΠΑΚΕ) για αναγνώριση ελαιολάδου Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) "Κρήτη",  τα ΔΣ του ΣΕΔΗΚ και του ΣΠΑΚΕ σε κοινή συνεδρίαση τους σήμερα στο Ρέθυμνο συζήτησαν το θέμα και κατέληξαν στα εξής. 

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ

1.Με την  απόφαση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης (ΥΑΑΤ) να απορρίψει τελικά το αίτημα που είχε υποβάλει ο ΣΠΑΚΕ για την αναγνώριση ελαιολάδου Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) «Κρήτη», είναι φανερό  ότι  ζημιώνονται  κατάφορα τα συμφέροντα των ελαιοπαραγωγών της Κρήτης αφού μηδενίζεται κάθε  προοπτική, το υψηλής ποιότητας ελαιόλαδο της Κρήτης  να προωθηθεί στις διεθνείς αγορές σαν τυποποιημένο με κοινό σήμα το γνωστό σε όλο τον κόσμο όνομα της Κρήτης

Η απόφαση αυτή έρχεται σε μια περίοδο που οι ελαιοπαραγωγοί της Κρήτης, εγκλωβισμένοι στην κατάσταση που με  τους  γιγάντιους πολυεθνικούς ομίλους και τα καρτέλ,  έχει διαμορφωθεί στην διεθνή αγορά, αναγκάζονται να πωλούν το προϊόν τους χύμα στην τιμή των 1,65 ευρώ για το εξαιρετικό παρθένο, που αποτελεί την χαμηλότερη τιμή της τελευταίας 10/ετιας και βέβαια δεν καλύπτει πλέον ούτε μέρος του κόστους παραγωγής.

Έτσι, μετά  και την πρόσφατη άρνηση του Υπουργείου να δώσει μια αξιοπρεπή αποζημίωση στους ελαιοπαραγωγούς, η απόρριψη του Φακέλου για το ΠΟΠ «Κρήτη», καταφέρει  ένα ακόμη ισχυρό πλήγμα στην ελαιοκομία της Κρήτης και δημιουργεί μια κατάσταση αδιεξόδου που οδηγεί μαθηματικά στην πλήρη εγκατάλειψη της Ελαιοκαλλιέργειας που μαζί με τον Τουρισμό αποτελούν τους δυο βασικούς οικονομικούς πόρους της Κρήτης .

2. Η απόφαση αυτή,  που έρχεται μετά από μια ακολουθία αιτιάσεων, καθυστερήσεων και κωλυσιεργιών διαφορετικών κάθε φορά, που κράτησε 5 ολόκληρα χρόνια αποδεικνύει ότι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης όχι μόνο δεν θέλησε να βοηθήσει και υποστηρίξει, ως όφειλε,  την προσπάθεια προώθησης του Φακέλου, αλλά τελικά φρόντισε με  κάθε τρόπο να τον απορρίψει χωρίς να εξηγήσει ποτέ ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι που το ωθούν σε αυτή την ενέργεια.

3. Η απόρριψη του Φακέλου έγινε κατά τρόπο που αφήνει πολλά ερωτηματικά όχι μόνο για την ιστορία των μακρόχρονων και πολυποίκιλων αιτιάσεων που εφευρέθηκαν αλλά και για την σπουδή που επιδείχτηκε για την υπογραφή της απόφασης  πράγμα που το ΥΑΑΤ οφείλει να διευκρινίσει.

Σημειώνεται ότι ενώ  ο ΣΠΑΚΕ και άλλοι φορείς,  συνεδρίαζαν στις 13 Μαΐου στο Ηράκλειο και  αποφάσιζαν να ζητήσουν συνάντηση των Φορέων της Κρήτης με τον Υπουργό για το θέμα του φακέλου και  ενώ αυτό ήταν γνωστό στις Υπηρεσίες του ΥΑΑΤ,  την ίδια ημέρα,  συντασσόταν ή και υπογραφόταν εσπευσμένα η Υπουργική απόφαση (αρ. 301065/13-5-09) για την απόρριψη της αίτησης, αφήνοντας πλήθος ερωτηματικών για την σπουδή της.

4. Η απόφαση απόρριψης του φακέλου βασικά στηρίχτηκε στο πόρισμα της Επιτροπής Ενστάσεων το οποίο έκανε δεκτές 3 από τις 6 Ενστάσεις για τις  οποίες με τεκμηριωμένη αναφορά του ο ΣΠΑΚΕ είχε αποδείξει ότι οι δυο ήταν σαφώς εκπρόθεσμες και άκυρες ενώ η τρίτη ήταν τελείως αβάσιμη.  

Όμως το πόρισμα της Επιτροπής αυτής, της οποίας μέλη ήταν και υπάλληλοι των αρμοδίων υπηρεσιών του ΥΑΑΤ, είναι τελείως εσφαλμένο, ατεκμηρίωτο και αντιφατικό γιατί προκειμένου να θεμελιώσει την απόφαση του   επικαλέστηκε   όχι μονό τα ανακριβή  στοιχεία των ενστάσεων, αλλά και στοιχεία που με έγγραφες υποδείξεις των ίδιων των υπηρεσιών αυτών είχαν περιληφθεί στον Φάκελο, καθώς και αυθαίρετες υποκειμενικές απόψεις της Επιτροπής για ανομοιομορφία   κλίματος και ανομοιογένεια του προϊόντος που είναι τελείως αβάσιμες και ανακριβείς.

Για παράδειγμα  δέχεται  ότι οι εδαφοκλιματικές διαφορές μεταξύ των ελαιοκομικών ζωνών της Κρήτης είναι «τόσο μεγάλες!» όσο και οι  διαφορές των εδαφοκλιματικών συνθηκών μεταξύ Ελλάδας και Βορείων  Ευρωπαϊκών χωρών, τις οποίες ορθώς το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποδέχτηκε στην περίπτωση της Φέτας.

5. Η απόφαση του ΥΑΑΤ  παράβλεψε πλήρως τα πραγματικά συμφέροντα του συνόλου των ελαιοπαραγωγών και την ομόθυμη βούληση των Φορέων της Κρήτης  αφού όπως είναι γνωστό υπέρ της αναγνώρισης Ελαιολάδου ΠΟΠ «Κρήτη» εκτός του ΣΕΔΗΚ και του ΣΠΑΚΕ, έχουν ταχθεί κατά καιρούς όλοι σχεδόν οι επίσημοι Φορείς του νησιού .

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι Νομαρχίες της Κρήτης με ενυπόγραφη δήλωση τους, οι Ομοσπονδίες Αγροτικών Συλλόγων του νησιού αλλά και εκτός Κρήτης Φορείς των Κρητών όπως  η «Πανελλήνιος Ομοσπονδία Κρητικών Σωματείων» στην οποία υπάγονται 203 Πολιτιστικοί Σύλλογοι και Σωματεία Κρητών της χώρας καθώς και η «Παγκρήτιος Ένωσις» που κατά τεκμήριο εκπροσωπεί τους 500.000 Κρητικούς της Αττικής

Πέραν όμως από αυτούς και οι πλείστοι των  Βουλευτών του νησιού με αλλεπάλληλες ερωτήσεις και επερωτήσεις που υπέβαλαν κατά καιρούς προς την Βουλή, εξέφραζαν την  υποστήριξη τους στο αίτημα και διατύπωναν την απορία τους για την στάση του Υπουργείου για την μη  προώθηση του φακέλου 

6. Ο ΣΠΑΚΕ και ο ΣΕΔΗΚ,  όπως και στην τελευταία συνεδρίαση τους στο Ηράκλειο επεσήμαναν,  δεν  είναι σε θέση να γνωρίζουν ποια είναι τα πραγματικά αίτια της ατέλειωτης  σειράς  των αβάσιμων αιτιάσεων που μέχρι σήμερα έχουν παρουσιαστεί από το ΥΑΑΤ, γνωρίζουν όμως ότι η αναγνώριση   ελαιολάδου ΠΟΠ «Κρήτη» δεν πρέπει να είναι επιθυμητή από τους εξής:

(α) Από το  ίδιο το ΥΑΑΤ για να μην επιτρέψει να γίνουν όλοι οι ελαιοπαραγωγοί της Κρήτης εν δυνάμει δικαιούχοι της επιδότησης του ποιοτικού παρακρατήματος οπότε η πολιτική του για επιδότηση των ΠΟΠ θα αποδειχθεί ατυχής και ατελέσφορη.

(β) Από τις μεγάλες Βιομηχανίες τυποποίησης εσωτερικού και εξωτερικού που δεν επιθυμούν δίπλα τους άλλα ισχυρά και προβεβλημένα ονόματα.

(γ) Από τις επιχειρήσεις που σήμερα χρησιμοποιούν ανεξέλεγκτα το όνομα "Κρήτη" στα εμπορικά τους ονόματα χωρίς να το δικαιούνται, χωρίς να ελέγχονται ότι χρησιμοποιούν ελαιόλαδο της Κρήτης και χωρίς , δυστυχώς, να ελέγχονται από τον ΕΦΕΤ.

(δ) Από τις Εταιρείες Συμβούλων που προφανώς θα θέλουν να έχουν  την ευχέρεια να δημιουργήσουν Φακέλους για ΠΟΠ για κάθε περιοχή (δήμους και χωριά)   της Κρήτης εισπράττοντας για κάθε ένα όχι ευκαταφρόνητα ποσά. 

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

Μετά τις παραπάνω διαπιστώσεις, τα ΔΣ του ΣΕΔΗΚ και του ΣΠΑΚΕ αποφάσισαν τα εξής:

1.Να ζητήσουν την ανάκληση της Υπουργικής απόφασης με την οποία απορρίπτεται ο φάκελος για το ΠΟΠ Κρήτη,  υποβάλλοντας στο ΥΑΑΤ στοιχεία με τα οποία θα τεκμηριώνεται ότι το Πόρισμα της Επιτροπής Ενστάσεων είναι πλήρως εσφαλμένο.

2.Να επαναλάβουν το αίτημα που έχουν υποβάλει με το αρ. 23/18-5-09 Υπόμνημα τους  για συνάντηση εκπροσώπων των Φορέων της Κρήτης με τον Υπουργό ή τον Υφυπουργό που υπογράφει την απόφαση

3.Να ασκήσουν όλα τα προβλεπόμενα ένδικα μέσα στα Δικαστήρια της Ελλάδας ή στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια , εάν σε εύλογο χρονικό διάστημα ενός μηνός δεν γίνουν δεκτά τα  προηγούμενα αιτήματα.

4. Να ενημερώσουν  τους Βουλευτές της Κρήτης, τις Νομαρχίες, τις Ομοσπονδίες Αγροτικών Συλλόγων και κάθε ενδιαφερόμενο και να τους ζητήσουν να λάβουν θέσεις για το θέμα που ανέκυψε και προβαίνοντας  στις ενέργειες που κρίνουν σκόπιμες.

 


« επιστροφή στη κατηγορία Κρήτη

Σημειρινή ημερομηνία Τετάρτη, 13 Δεκ 2017

Αρθρογραφία