Χαιρετισμός του κ.Μαρινάκη στα εγκαίνια της πινακοθήκης

Εκτύπωση

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΓΙΩΡΓΗ Χ. ΜΑΡΙΝΑΚΗ ΣΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗΣ

Με ιδιαίτερη υπερηφάνεια και συγκίνηση εγκαινιάζουμε απόψε μαζί σας τη νέα, σύγχρονη και λειτουργική Πινακοθήκη του Ρεθύμνου, αυτό το σημαντικό πολιτιστικό πνεύμονα του Ρεθύμνου.

Μετά από πολύμηνη κι επίπονη προσπάθεια η Πινακοθήκη Λ. Κανακάκις ανακαινίστηκε, επεκτάθηκε, μεταμορφώθηκε, εμπλουτίστηκε για να λειτουργήσει από σήμερα ως ένα από τα καλύτερα Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης στην Ελλάδα - είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εκθεσιακός χώρος μετά το Μουσείο Μπενάκη- ενώ αναμφίβολα είναι το σημαντικότερο στην Κρήτη.

Σ ένα χώρο 1000 τ.μ. φιλοξενούνται πάνω από 400 έργα των σημαντικότερων Ελλήνων Ζωγράφων, Γλυπτών, Χαρακτών ? εκπροσώπων όλων των καλλιτεχνικών τάσεων και τεχνοτροπιών. Μια ανεκτίμητη σε αξία συλλογή που πιστοποιεί την εγκυρότητα, την εμβέλεια και το κύρος της Πινακοθήκης σε τέτοιο βαθμό ώστε να θεωρείται καταξίωση αν όχι τιμή για έναν καλλιτέχνη να εκτίθενται έργα του στη Συλλογή της. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι, εκτός από 3-4 έργα που αγοράστηκαν όλα τα άλλα στο σύνολο των 410 αποτελούν δωρεά των δημιουργών τους στην Πινακοθήκη. Μεταξύ αυτών είναι και τα έργα του καταξιωμένου Έλληνα Λ. Κανακάκι που αποτελούν προσωπική κληρονομιά της Μαρίας Μαραγκού από το θείο της, η οποία έκανε τη γενναία υπέρβαση να διαθέσει αυτό τον θησαυρό στην πόλη του Ρεθύμνου, στους ανθρώπους και επισκέπτες της.

Επιτρέψτε μου να σταθώ για λίγο στην πορεία της Πινακοθήκης μέσα στο χρόνο γιατί πραγματικά θα αδικούσαμε τους οραματιστές αυτής της πρωτοβουλίας που σήμερα αποτελεί πραγματικότητα, αν προσπερνούσαμε τη συνεισφορά τους αλλά και γιατί οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε πως το όραμα μπορεί να γίνει πράξη μόνο με μεράκι, υπομονή, αποφασιστικότητα, συνεργασία και ανιδιοτέλεια.
Το 1992 η Μαρία Μαραγκού με το σύζυγό της Χαράλαμπο Μαραγκό, αποφάσισαν να διαθέσουν στην πόλη μας την συλλογή των έργων του Λευτέρη Κανακάκι και μερικά άλλα Ελλήνων Ζωγράφων προκειμένου να αποτελέσουν τον πυρήνα δημιουργίας μιας Δημοτικής Πινακοθήκης που έλειπε από την πόλη των Γραμμάτων και των Τεχνών. Έτσι κι έγινε. Ο στόχος παρέμεινε πάντα υψηλός. Η Δημοτική Πινακοθήκη να εξελιχθεί στο χρόνο και να φιλοξενήσει Εκθέσεις διεθνούς βεληνεκούς.

Το 1995 σε συνεργασία με τον προκάτοχό μου Δήμαρχο Ρεθύμνου, προωθήθηκε η υπογραφή Κοινής Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ Δήμου και ΥΠΠΟ που εξασφάλισε τη λειτουργία του Κ.Σ.Ε.Δ ως επίσημου φορέα για την προβολή και διάδοση της Σύγχρονης Εικαστικής Τέχνης καθώς και για τη διασύνδεση του ελληνικού χώρου με τον διεθνή.

Για ένα διάστημα 10 ετών, μέχρι το 2005, το Ρέθυμνο ευτύχησε να βρεθεί πολλές φορές στο καλλιτεχνικό προσκήνιο με σπουδαίες Εκθέσεις Καλλιτεχνών  απ όλο τον κόσμο που φιλοξενήθηκαν στους χώρους της Πινακοθήκης αλλά και σε άλλες κατάλληλες αίθουσες μνημειακών κυρίως κτισμάτων.

Αξίζει να αναφέρουμε πως στα 12 χρόνια συνεχούς λειτουργίας του το Κέντρο πραγματοποίησε 30 διεθνείς παραγωγές, οργάνωσε 88 εκθέσεις υψηλού κύρους, διεθνή σεμινάρια, εναλλακτικά εκπαιδευτικά προγράμματα και συμμετοχές τόσο σε πανελλήνιο επίπεδο όσο και σε ευρωπαϊκό μέσα από τη συνεργασία του με τα «Ευρωπαϊκά Μουσεία και Κέντρα για την Σύγχρονη Τέχνη, δίκτυο στο οποίο συμμετέχει ως Μέλος από το 1998.  

Οι παραγωγές του Κ.Σ.Ε.Δ προσκλήθηκαν για παρουσίαση στην Αθήνα (Σπίτι της Κύπρου, Πινακοθήκη Πιερίδη, Τεχνόπολη κ.α) αλλά και στη Θεσσαλονίκη ( Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης , Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) και στο εξωτερικό (Στρασβούργο, Λυντς).

Παράλληλα, τα Εικαστικά Εργαστήρια με τα τμήματα Χαρακτικής, Ζωγραφικής, Κεραμικής και κατασκευών, έτυχαν συγκινητικής ανταπόκρισης από τους Ρεθεμνιώτες και τους μικρούς δημότες μας που βρήκαν στα εργαστήρια αυτά την πιο υγιή και δημιουργική διέξοδο και εκτόνωση.

Η εξέλιξη στη συνεργασία με το ΥΠΠΟ είναι  μάλλον δυσάρεστη αφού δεν ανανεώθηκε η Σύμβαση παρά τις αλλεπάλληλες υποσχέσεις που δεν τηρήθηκαν και τις επίμονες πιέσεις του Δήμου προς το ΥΠΠΟ, με αποτέλεσμα ο Δήμος Ρεθύμνου να αποφασίσει την αποκατάσταση της θεσμικής λειτουργίας του Κέντρου ως Δημοτική Επιχείρηση εξασφαλίζοντας πλέον με δική του οικονομική αιμορραγία τους εργαζόμενους σε αυτό.

Σημαντική στιγμή στην εξέλιξη του Κέντρου μας ήταν η ένταξή του στο 3ο κοινοτικό χρηματοδοτικό πλαίσιο που προωθήθηκε από τον τότε Υπουργό Πολιτισμού κ. Θόδωρο Πάγκαλο κατόπιν επίμονων πιέσεων εκ μέρους του πρώην Δημάρχου Ρεθύμνου και της Μαρίας Μαραγκού.

Σήμερα στους χώρους του Μουσείου, οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν την Έκθεση «στο κατώφλι δύο αιώνων» που περιλαμβάνει 150 έργα από τα 410 περίπου συνολικά τα οποία αποτελούν επαρκή δείγματα μιας χρονικής διαδρομής από το 1960 ως τις μέρες μας και διατρέχει όλες τις τάσεις της Τέχνης που καθόρισαν τη συγκεκριμένη περίοδο. Η Έκθεση βέβαια θα ανανεώνεται ώστε να παρουσιαστούν όλα τα διαθέσιμα έργα της Συλλογής ενώ παράλληλα θα αξιοποιεί κάθε δυνατότητα συνεργασίας με αναγνωρισμένα Μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Δεν αμφιβάλλω καθόλου για την επιτυχή πορεία που θα ακολουθήσει το Μουσείο μας μέσα στο χρόνο. Την εγγυάται η ευαισθησία, ο επαγγελματισμός, η ευσυνειδησία, η επιστημονική κατάρτιση και η πλούσια εμπειρία όλων όσοι υποστηρίζουν τη λειτουργία του. Θα την επιβεβαιώσει το κύρος της Πινακοθήκης που παραμένει υψηλό.

Για όλα αυτά ευχαριστούμε από την καρδιά μας :
Την Μαρία Μαραγκού που έμεινε πίστη στο όραμά της και μας βοήθησε να το κάνουμε και δικό μας όραμα. Δίχως τη συμβολή της σήμερα δεν θα είχαμε Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Τον κ. Τάσο Μπίρη, Αρχιτέκτονα- Καθηγητή του Ε.Μ.Π για την εξαιρετική μελέτη του εσωτερικού χώρου του Μουσείου.
Τον κ. Γαβρίλο Μιχαήλ που προσέφερε αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες του στο στήσιμο της Έκθεσης που είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία η οποία προϋποθέτει υψηλό επαγγελματισμό και εξειδικευμένη γνώση του αντικειμένου.
Την εταιρεία μεταφορών Έργων Τέχνης Αθ. Μπεργελέ που επίσης προσέφερε αφιλοκερδώς πολύτιμες υπηρεσίες τόσο στη μεταφορά των έργων όσο και στο στήσιμο της Έκθεσης.
Την ανάδοχο εταιρία Εργοδομή και τον κ. Στέλιο Χουρδάκη για την άψογη συνεργασία που είχαμε μαζί του σε όλη τη διάρκεια των εργασιών επέκτασης και αναστήλωσης του Μουσείου που χρειάστηκε 3 χρόνια για να ολοκληρωθεί.
Την Alpha Bank και το Ίδρυμα Κωστόπουλου που στήριξαν με γενναιόδωρες χορηγίες την δημοτική Πινακοθήκη και τις καλλιτεχνικές της πρωτοβουλίες όπως και όλους τους χορηγούς που με την μικρή ή μεγάλη τους συνεισφορά συνέβαλλαν αποτελεσματικά και ουσιαστικά στην συνέχεια της λειτουργίας της.
Τους εργαζόμενους στο Κέντρο για την υπομονή και την εμπιστοσύνη τους.

Καλούμε το ΥΠΠΟ να ξανασκεφτεί το ρόλο που θέλει να έχει σε αυτή την σπουδαία πολιτιστική κατάθεση της περιφέρειας που τιμά όσους την υποστηρίζουν.

Καλούμε και όλους εσάς, και ιδιαίτερα τους Ρεθεμνιώτες, να αγκαλιάσετε τούτη την κληρονομιά που θα αφήσουμε στα παιδιά μας και να υποστηρίξετε το Μουσείο σύγχρονης Τέχνης της πόλης μας ως ένα από τα όμορφα πρόσωπα του Ρεθύμνου, ως στοιχείο της πολιτιστικής μας ταυτότητας, ως έκφραση του Πολιτισμού μας που καθρεφτίζεται σε κάθε τέτοια δράση και αντανακλάται στο διεθνές καλλιτεχνικό στερέωμα.

Κλείνοντας θα ήθελα να θυμηθούμε τα λόγια του κ. Ιωάννη Βαρβιτσιώτη σε άρθρο του στην αθηναϊκή Εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ», το 2007 σχετικά με τη Δημοτική Πινακοθήκη: «Στην πολιτεία του Π. Πρεβελάκη το στοίχημα Δημοτική Πινακοθήκη μοιάζει να έχει κερδιθεί. Σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν, ιδιωτική πρωτοβουλία και άριστη λειτουργία ενός πολυπολιτιστικού κέντρου που προσφέρει στον τόπο παιδεία και πολιτιστική αυτάρκεια».

Να είστε όλοι καλά. Σας ευχαριστώ

 


« επιστροφή στη κατηγορία Ρέθυμνο

Σημειρινή ημερομηνία Πέμπτη, 18 Ιαν 2018

Αρθρογραφία